donderdag 15 mei 2008

Kikker

De meest voorkomende kikkers in Nederland zijn de bruine en de groene kikker. Sommige bruine kikkers zijn wel groen, maar mij is verteld dat je het verschil kunt zien aan hun wangen: de groene hebben groene wangen, en de bruine... Juist, ja!

Een ander verschil: de bruine maken zachte geluiden, de groene kunnen echt BRÚLLEN!

Niet iedereen is daar blij mee. Het lijkt soms op een krijsende ekster met een megafoon. Het duurt van eind april tot oktober.

Maar ik vind het prachtig! 

Ik woon hier sinds september 2005, tegenover een kanaal en een soort vijver. Toen ik hier voor het eerst kwam, hoorde ik de kikkers. Voor mij betekende het geluid, een geluid van een nieuwe start. Het was niet altijd makkelijk, maar na elke winter werden de kikkers weer wakker en zongen hun lied. En als het 's nachts niet te koud is, open ik mijn raam en balkondeur om het geluid van de groene kikkers te kunnen horen.

Sommigen vinden het het meest irritante geluid dat er is, voor mij is het het geluid van de zomer, open deuren, een nieuw leven en het feit dat er na elke koude, donkere winter een nieuwe zomer komt.

pic: "Kikker", Max Velthuijs

Geen opmerkingen:

Een reactie posten