zondag 2 november 2003

Project vijver


Inmiddels heb ik ook vaste planten gekocht. Ja, dat kan, begin november! Ze staan er dan wel dor en bruin bij, maar als je goed kijkt zie je duidelijk dat de planten volgend jaar weer prima uit gaan lopen! 

Mijn aankopen vandaag:

- waterpest voor de vijver (de rest komt wel na de winter)
- lysimachia nummularia - penningkruid, een geelbloeiend kruipertje
- lythrum sal. robert - een vaste plant met flinke paarse bloei-aren
- acaena micr. kupferteppich - stekelnootje, een bodembedekkertje dat aparte stekelachtige vruchtjes vormt, deze soort is bruinig.
- anemone hybr. Prinz Heinrich en Margarete - 2 donkerroze herfstanemonen (en nou maar hopen dat ze niet vloeken! Maar ik zet ze niet naast elkaar)
- het onbekende plantje waarvan ik vanmiddag al de foto plaatste
- cymbalaria muralis (heette vroeger linaria, geloof ik) - muurleeuwebekje, een leuk kruipertje dat mooi over de rand kan hangen, met kleine lila leeuwebek-achtige bloemetjes. JE ziet het ook wel in het wild, in muurtjes.
- astilbe washington (wit), peach blossom (lichtroze) en een naamloze donkerroze, had ik in mijn vorige tuin veel lol van!
- dianthus deltoides - steenanjer, de witte soort en de donkerrode "flashing Light", mooie rijkbloeiende bodembedekkers
- cosmos atrosanguineus - en daar liep ik zomaar tegen de beroemde bruinbloeiende, vaste cosmos (cosmea) aan! Hij schijnt naar chocola te ruiken! De BBC-tuingoeroe Geoff Hamilton (moge hij rusten in vrede) introduceerde hem meer dan 10 jaar geleden. Ik heb de plant tot nu toe (al zocht ik niet fanatiek) nog niet gezien... en nu liep ik er zomaar tegenaan!
- aruncus dioicus - geitenbaard, een flinke vaste plant, lijkt op astilbe. Ook hiermee had ik in mijn vorige tuin veel succes!

En de bollen:

- cyclamen coum en neapolitanum
- arum italicum, ofwel aronskelk
- iris reticulata (blauw) en danfordiae (geel), die kunnen al in januari/februari bloeien.
- iris hollandica - een lekkere grote zak vol bollen gekocht. Helaas bloeien irissen maar kort, maar ik vind ze zo mooi...
- kievitseitje

Geen opmerkingen:

Een reactie posten