zondag 8 augustus 2004

Prachtig boek gelezen!

Tijdens onze vakantie heb ik uit de bieb het boek "De Eeuw van mijn Vader" van Geert Mak meegenomen. En die in 1 adem uitgelezen. En nog eens... en nog eens...

In een dik boek vermengt Mak de geschiedenis van de 20e eeuw met het verhaal van het gezin waar hij uit komt. In 1946 werd hij, als nakomertje, geboren in een domineegezin dat net het voormalige Nederlands Indië had verlaten en daar de oorlog had meegemaakt.
Verschrikkelijk interessant zijn de gedeeltes over de verzuiling in Nederland. Kromme tenen om (kerkelijke) gevechten om futiliteiten, zelfs middenin het laatste oorlogsjaar. Bewondering om het gezin dat tot de oorlog in "goede doen" was en vervolgens vrijwel alles verliest. Glimlachen om de passages over seks in de eerste decennia van de 20e eeuw (lees vooral de noot achterin het boek!).

Ik heb mensen horen zeggen dat ze het boek "taaie kost" vonden en er amper doorheen kwamen. Maar het kostte me geen enkele moeite.

Het boek moet deze week terug naar de bieb, maar ooit ga ik een "eigen" exemplaar kopen!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten