woensdag 2 januari 2013

Een nieuw jaar!

Allereerst de beste wensen voor iedereen!
Het oude jaar eindigde voor onze hond niet zo prettig, want die werd wakker met een dik, gesloten oog. Al zijn extra oogleden zaten er voor, kortom: naar de dierenarts. Die kon zo snel niets vinden, maar gaf wel een tube oogzalf mee. Gelukkig begon het oog snel te herstellen, nu is alleen het randje nog een beetje rood. Komt goed!
Mijn vorige foto’s waren nog winters, maar inmiddels is het weer flink omgegaan. Veel regen, hoge temperaturen. De rivieren staan behoorlijk hoog. Ik was Tweede Kerstdag in Hattem en zag hoe groot de IJssel was gezwollen. Overal is het nat en drassig, zelfs de halfharde paadjes in ons bos zijn hier en daar flink modderig. En de jaarwisseling verliep in stromende regen. Wat geen reden was om geen vuurwerk af te steken, want dat was volop aanwezig!
Qua vuurwerk ging het heel netjes in Dronten. Natuurlijk wel wat prévuurwerk vooraf, maar waar heb je dat tegenwoordig niet? Ik vond het wel te doen. Op oudjaarsdag zelf ging de deksel van de ketel. Overal klappen, pijlen en ook carbid, en dat is een primeur voor me! Ik vond het wel indrukwekkend, die heel zware knallen van het carbid!
Op nieuwjaarsdag klonk er nog een enkele knal, maar daarna was het voorbij. En een grote pluim voor de bewoners van ons straatje, want toen ik eindelijk mijn bed uitrolde werd het straatje al schoongeveegd!
En nou breekt het gewone leven weer aan. Kerst en december, ik ben er dol op, maar zodra het januari is, wil ik toch wel weer graag terug naar normaal. En dan wachten op de lente.
Die laat zich nu al een beetje zien door het zachte weer. Ik zag verderop in het straatje al een hortensia uitlopen en in het bos lopen de vlieren uit. De hazelaarsliertjes worden met de dag langer. In de voortuin staat de eerste narcissen en krokussen al boven de grond (nog niet in bloei) en ik zag de sneeuwklokjes (volgens mij de galanthus elwesii) die mijn zoon voor mijn verjaardag had gekocht vandaag ook al boven de grond staan, inclusief bloemknoppen!
  Er bloeit zelfs nog een roos (Graham Thomas) maar dat bloemetje stelt niet zoveel voor. Ik zie meer rozen met knoppen en zelfs nog hier en daar een bloeiende roos. Mijn aparte rosa viridiflora (groene roos) bloeit onafgebroken door, het is een stevig plantje en het is jammer dat het zo onbekend is!
  Mijn schijnhazelaar zit vol knoppen, maar die heb ik dan ook gekocht omdat het een vroeg baasje is.
Echt 100% onbezorgd kan ik toch niet genieten van de eerste voorjaarsbodes. Want vorig jaar hadden we ook zo’n vroeg voorjaar, gecombineerd met een late herfst die maar niet wilde stoppen (er was, in tegenstelling tot nu, helemaal geen winterweer geweest tot ver in januari). Alle planten, struiken en bomen dachten vervolgens dat het al volop voorjaar was, tot een plotselinge pittige koudegolf in februari korte metten maakte met dat idee. De schade was enorm, vooral in Flevoland waar het meer dan 20 graden vroor! Fruitbomen die geen vrucht meer gaven, bladknoppen die vernield waren, bomen en struiken die er de rest van het jaar maar triest bij stonden… Dat was wel heel extreem, zulke tegenstellingen, maar toch… Zacht winterweer maakt de natuur vroeg wakker, en dus erg kwetsbaar.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten