donderdag 16 mei 2019

Aangekomen in Kokkari, Samos!

Gisteravond rond elf uur kwam L me halen om naar Schiphol te gaan. Ondanks wegwerkzaamheden en omleidingen bij Almere kwamen we verder zonder kleerscheuren even na middernacht aan op Schiphol, waar het weldadig rustig was. Eerst nog uitgebreid koffie drinken en bijkletsen, daarna afscheid nemen en langs de balie, ruimbagage afleveren (woog 13 kilo, alleen de koffer was al 6 kilo dus dat heb ik netjes gedaan, qua inpakken!).

Security ging ook allemaal goed.

Ik moest de nacht doorbrengen op Schiphol, maar dat was geen straf. De gratis wifi was goed genoeg om radio mee te streamen en ik had een ebook mee. Rond 4 uur gingen de winkels open, maar daar heb ik niet zoveel te zoeken (duur!). Heb toch even een rondje gelopen toen, daarna me even opgefrist, koffie gehaald en richting gate D86, dat was 10 minuten lopen.
Dit toestel brengt me naar Samos.
Rond 5 uur gingen we boarden, dit ging allemaal heel relaxed. Tot mijn verrassing had ik de hele rij stoelen voor mijzelf alleen, dus de stoel aan het gangpad werd natuurlijk de stoel bij het raam!
Klokslag half 6 vertrokken we volgens planning. Het eerste deel van de vlucht was heel mooi, de zon was net aan het opkomen en we vlogen boven IJmuiden, de Kop van Noord Holland/Texel en de Flevopolder (helaas geen foto's kunnen nemen wegens tegenlicht), maar na het Veluwemeer werd het bewolkt en dat hielden we helaas tot in Griekenland, al was er af en toe wel een besneeuwde berg zichtbaar.
Tekst gaat verder onder de foto
Kop van Noord Holland en Texel

De vliegreis was comfortabel, wel erg warm. Weinig turbulentie. Ik heb gehoord dat de landing op Samos spektakulair kan zijn (scherpe bocht, stevig remmen wegens korte landingsbaan) en dat bleek inderdaad waar. Het was net een kermisattractie! Een mooie landing, met prachtige beelden van het eiland.

Op de koffer hoefde ik niet al te lang te wachten. Daarna op zoek naar de reisagente van FTI, een Duitse organisatie waar ik geboekt heb. De dame sprak goed Nederlands en er stond al een taxi te wachten om mij en nog twee reizigers naar Kokkari te brengen.

En zo kreeg ik mijn eerste indruk van Samos, van Griekenland. Wat een kleuren! Wat een bloemen! Het rook zoetig, er zongen vogels, overal was de felblauwe zee, het was overweldigend!

Eenmaal in Kokkari werd ik opgewacht door de vrouw des huizes, die een enkel woordje Duits sprak. Ik kreeg een klein net appartementje op de begane grond, verstopt achter het groen en de kerk. Snel uitgepakt, opgefrist en omgekleed, want het was heerlijk warm op Samos.
Tekst gaat verder onder de foto
Uitzicht vanaf mijn terrasje
Daarna ben ik een stukje gaan lopen door Kokkari. Het was werkelijk prachtig, nog mooier dan op de foto's! Het schiereilandje, het strand, het boulevardje, de heuvels met de gele brem, overal bloemen en planten, dit moet aardig in de buurt van het Paradijs komen! En natuurlijk ook veel zwerfkatten. Sommigen zagen er goed uit, sommigen viezig. Beter maar niet aaien... Tot mijn tevredenheid zag ik veel katten die het puntje van hun oortje misten, dat betekent dat ze gesteriliseerd/gecastreerd zijn. Een goede zaak, want katten zijn schatten maar teveel is een plaag.
Tekst gaat verder onder de foto's


Ik heb de eerste foto's gemaakt. En toen kwam onvermijdelijk de man met de hamer na de doorwaakte nacht. Ik ben op bed gaan liggen en heb goed 3 uur geslapen. Een fijn, comfortabel bed, een twijfelaar met kraakfris beddengoed.

Oh, een niet onbelangrijk detail: je mag wegens verstoppingsgevaar niet je wc-papier door de wc spoelen! Daar is een pedaalemmer voor. En dat is even wennen ja...

Na de siësta ben ik weer gaan wandelen. Nu zonder camera. Eerst alles maar in me opnemen, er komt nog tijd genoeg om te fotograferen ;-)

Het is hier erg rustig. Weinig verkeer. Toeristen zijn vooral Nederlanders, Duitsers en enkele Engelsen. Men spreekt hier over het algemeen Engels, soms ook Duits en een enkele keer zelfs Nederlands. Variërend van een enkel woordje en de rest handen en voeten, tot behoorlijk goed.

Eten heb ik gehaald bij Tarsanas aan de rand van het strand. Daar de zon zien ondergaan. Ik heb een octopusarm besteld met garnituur. De prijzen zijn heel schappelijk hier! Na de maaltijd kregen we een glas ouzo en de katten bedelden op het terras.
Tekst gaat verder onder de foto's

Morgen ga ik me verder verdiepen in de excursies. Misschien naar Efese, ik heb tijd zat :D en een jeepexcursie. Maandag de 20e heb ik sowieso al een auto-met-chauffeur voor een persoonlijke eilandtour.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten