vrijdag 17 mei 2019

Kokkari ontdekken

Vanmorgen om half 8 opgestaan. Ontbeten (simpel maar goed), daarna de wandelschoenen aangetrokken en Kokkari gaan ontdekken.

Nog niet alle terrassen en restaurants zijn open. Er wordt hard gewerkt om alles klaar te maken voor het seizoen, dat blijkbaar nog niet (helemaal) begonnen is. Het is nog erg rustig, wel wat toeristen, maar niet veel.

De mensen zijn heel hartelijk, iedereen begroet je! Niet alleen aan de boulevard bij de terrassen, maar ook buiten het toeristische gedeelte. Kokkari bestaat uit achtereenvolgens een lang kiezelstrand, het schiereiland, een klein heuveltje, de boulevard en een iets grotere heuvel en ik heb vandaag de iets grotere heuvel beklommen, waar woonhuizen en enkele pensions zijn. Adembenemende vergezichten! En natuurlijk ook veel katten. Maar vooral de vriendelijkheid van de mensen valt direct op. Overal waar je loopt is het "Kalimera" (goedendag), en men vraagt waar je vandaan komt. Verder liggen er overal hoopjes kattenbrokjes om de katten die hier massaal rondlopen te voeren.
Eten van een Nederlandse krant
Wat ook opvalt is het vele groen. Wat wij in onze vensterbanken laten wegkwijnen, staat hier zeer gezond in tuinen en bakken (vaak ook oude olijfolieblikken). Schefflera, ficus, van alles! De rozen bloeien volop (geuren helaas zelden), ik heb ook al allerlei lelies gezien. Geraniums (pelargoniums) groeien zelfs in holle bomen en leeuwenbekjes zie je hier in het wild. De perkbegonia's overleven de winter en zijn vaak al flinke struiken. En natuurlijk de rijkbloeiende bougainvillea!

Wat je ook veel ziet zijn ornamenten op daken. Terracotta koppen en witte vogeltjes. Heel leuk!

Ik heb de hele ochtend op de heuvel rondgezworven en genoten van de uitzichten. Daarna ben ik naar de boulevard gegaan en hoewel de prijzen hier over het algemeen heel netjes zijn, vond ik 3 euro voor een glas warm water met een schep Nescafé toch een beetje erg...
Lunch heb ik in Ammos Plaz gehad op het strand. Helaas geen vissalade. Omdat het seizoen nog niet is begonnen, heeft het nog geen zin verse vis te kopen, om eind van de dag veel te moeten weggooien, vertelde de man daar. Hij adviseerde me een voorgerechtje: een klein ovenschoteltje van tomaat, met milde peper, ui, kruiden en op de bodem feta. Ik heb nog net niet de schaal leeggelikt, wat was dat ontzettend lekker na een ochtend intensief zwerven! Ik nam er ook een glaasje droge witte wijn bij, die goedkoper bleek dan de dure oploskoffie.

Ik ben ook nog op het schiereiland geweest en heb een tijdje bij de havenpier gezeten, waar ik een Nederlands stel ontmoette dat vanavond weer naar huis moest. Veel tips uitgewisseld, gezellig gekletst!

Ik heb schandalig veel gefotografeerd. De uitzichten, de doorkijkjes, alles was zo adembenemend mooi, ik kon er geen genoeg van krijgen! Een foto doet het eigenlijk niet echt recht, in werkelijkheid is het nog veel mooier en overweldigender, de kleuren zijn intensiever, en je mist de geluiden en de geuren. Ik heb vooral op en rond de heuvel gefotografeerd. Rond het strand zijn veel mooie doorkijkjes, maar daar ga ik later heen. Ik heb nog tijd zat!

's Middags heb ik genoten van een welverdiende en ook wel erg nodige siësta. En begin van de avond had ik een ontmoeting met de reis-hostess van FTI. Een enthousiaste Duits sprekende Griekse. Ik had van tevoren al informatie ingewonnen over excursies en wist dat de prijzen hier overal hetzelfde zijn. Veel keuze is er niet: een excursie naar Efeze in Turkije, een excursie naar Patmos (waar Johannes de Evangelist de visioenen van de Apocalypse kreeg en de Openbaringen schreef), een rondje over het eiland (incl. pottenbakkerij, wijnmakerij en de bekende toeristendingetjes) en een rondvaart met BBQ. Ik heb gekozen voor de excursie naar Patmos omdat dat erg indrukwekkend moet zijn (je moet alleen wel allemachtig vroeg je nest uit, we vertrekken al voor 7 uur uit Kokkari!) en de toeristische rondrit (als aanvulling op de privé-rondrit die ik maandag zal krijgen). Dit gebeurt allemaal eind volgende week.

Na het gezellige gesprek heb ik nog wat rondgeslenterd en daarna ben ik naar La Bussola gegaan voor het avondeten. Ik vond een plekje direct aan zee. De meneer van de bediening spreekt aardig Nederlands en ik heb een mixed grill van lam, kip en varken genomen. Er was een kleine zwarte kat die mij erg interessant vond, of eigenlijk vooral het eten op mijn bord, maar hij kreeg niets, hoe hij ook zijn best deed. Ze krijgen hier overal eten en het is ook niet goed voor ze.

Ook kwam er een wat vage dame langs die zwijgend bij alle gasten plastic troepjes op tafel zette met lichtjes en bewegende onderdeeltjes, zoals een Mickey Mouse. Gelukkig kwam ze het later ook weer weghalen en deed ze verder niet al te actief aan bedelen.
Ondertussen genoot ik van het invallen van de avond.
Als toetje kreeg ik heerlijk dikke yoghurt met een soort sinaasappeljam.

Wist je dat hier eenden in de zee zwemmen?

Geen opmerkingen:

Een reactie posten