zondag 19 juni 2005

Column - Brallen aan Zee of Playa de Tuynia

Kan het mooier? Dertig graden, weekend, kortom: perfect weer om naar het water te gaan!

Strandtentje mee, handdoeken, koelbox, een biertje (één moet kunnen), zonnemelk factor 2 voor hem, factor 6 voor haar en factor 30 voor de kinderen, hoedjes, petjes, schepje, emmertje, visnetje, extra zwemluiertje voor de jongste, t-shirtjes voor als de zonnemelk het niet meer redt, zonnebril, reservezonnebril (leve de actie van Pearl, want de vorige zonnebril ligt nog ergens op de bodem van de Middellandse Zee), parasolletje, badslippers, tasje met chippies, tasje met snoepjes en pakjes appelsap...

Oef, dat is toch wel een beetje veel...! 

Pappa weet een stil strand ten noorden van Zandvoort. Dat weet vast niemand te vinden, ze gaan immers allemaal naar Zandvoort zélf!

Het was de bedoeling op tijd te vertrekken, maar dan zal je net zien, de kat kotst een halfverteerde muis uit op de mat als je net de deur uit wil gaan, en dat wil je niet laten liggen tot je weer thuis bent. En verrek, de telefoon... 
"Nee, ma, we komen volgende week, ik had dat toch al gezegd, zo vaak komt het niet voor dat het goed weer is op zondag, ja, ik weet dat het Vaderdag is, maar ik moet ook aan mijzelf mijn gezin denken, ja, ik weet dat pa al een dagje ouder wordt en dat het opeens voorbij kan zijn, net als met de buurman, nee ma, ik laat mij geen schuldgevoel aanpraten, dág ma."

Verdomme, het loopt al tegen tienen en ik had om half 10 weg willen rijden...! Jongens, de auto in! Nee, he!!! Heeft de jongste alweer haar luier volgepoept? Wanneer wordt ze nou eens zindelijk, ze is al anderhalf, elk kind van anderhalf hoort zindelijk te zijn! Je moet toch echt meer je best doen, vrouw, om dat kind zindelijk te krijgen, de koter van mijn zus is ook allang zindelijk, zegt mijn zus.

Kwart over tien, iedereen geplast, gepoept en gekotst? OK, dan gaan we NU de auto in, naar het strand!

Toen de auto over de A1 reed was het al opmerkelijk druk. Geen zorgen, vrouw, hier rijden de auto's die zich straks gaan verspreiden tussen Hoek van Holland en Den Helder, ze gaan echt niet allemaal naar dat ene plekje boven Zandvoort.
Hmmm, de A9 staat wel erg vol... Verdomme, er zou toch niks gebeurd zijn? Even de radio aan voor de verkeersinformatie... Drukte op de wegen, alle parkeerplaatsen zijn al vol, ha, nou, op mijn speciale plekje is nog plek zat, hoor! En hou op met dat gejank achterin, ik zet zo K3 weer op!

Kwart voor 12, we komen in de buurt van Schiphol. Ongelooflijk, hoe zo'n kopstaartbotsinkje zó'n verkeersinfarct kan veroorzaken! Maar goed, we rijden weer. Hoogstens 50 per uur weliswaar, maar we rijden!
Oh, nee, he! Het staat weer stil. Geen beweging in te krijgen... waar gaan die allemaal heen? De A4 op, naar Schiphol, mag ik hopen! Gezellig vliegtuigjes kijken bij die startbaan bij Hoofddorp? Waar je lol in hebt, met dit weer, het asfalt trilt nu al van de hitte. 
Leve de airco, wat een uitvinding! Kijk die losers daar, raam wagenwijd open, rooie koppen... Ja, sukkels, als je zo hard werkt als ik, had je allang een fatsoenlijke auto onder je reet gehad, ha ha ha!

Shit, ze gaan NIET allemaal naar Schiphol, ze rijden rechtdoor... Zou ik dan toch maar naar Noordwijk rijden en de A44 nemen? Of nee, daar zal half Leiden wel aan het strand zitten. Dat geheime strandje bij Langevelderslag hebben ze ook al gevonden, verdomme. Maar volgens mij is dat strandje boven Zandvoort nog steeds rustig. Deze mensen hier gaan allemaal naar Zandvoort, zeker weten. En Bloemendaal. En die Amsterdammers gaan allemaal naar IJmuiden.
Nog even doorzetten, straks komt de afslag! En halverwege slaan wij lekker rechtsaf, en mag de rest naar Zandvoort doorsukkelen! Ik heb dat toch maar mooi bekeken!

Half 2, eindelijk, van de snelweg af. We moeten nu nog wel een stukje filerijden, maar straks is de afslag die ik wil hebben, en terwijl al die losers hier nog in de file staan, liggen wij lekker met onze luie reten op het strand!

Half 3, eigenlijk hadden we dit ook wel kunnen lopen. Een mens loopt immers 5 kilometer per uur... Maar met die hitte zit je toch beter in de auto met airconditioning, dan met bepakking langs het asfalt. Vrouw, doe verdomme eens wat aan dat gejank achterin!!! Nee, jullie krijgen geen chips meer, en de limonade is al op! 

Shit! Stelletje idioten hier!!! Welke gek heeft besloten dat dit een fietspad is! Vroeger, toen ik nog studeerde, ging ik hier altijd heen met mijn vrienden, nooit een probleem! Ja, op de fiets, maar ik weet haast zeker dat er ook auto's reden! Ja, natuurlijk weet jij het weer beter, vrouw, hou toch op, je bent nooit verder gekomen dan MAVO 4, laat staan dat je met je medestudenten naar het strand fietste...! Hoe bedoel je, slaat nergens op? Ja, ga je een stukkie lopen aanstellen, mens, dat schiet echt op! En hou op met dat gekrijs op de achterbank, er is hier geen McDonalds en geen strand!!!

Maandagmorgen, negen uur. Hee, jij bent lekker verbrand, zeg, waar ben je geweest? Achtertuin? Geen zin in files, lauwe drankjes en dure ijsjes? Koud bier zoveel je wil, badje en tuinslang voor de kiddo's, en 's avonds een barbecue... Hm, ja. Waar ík ben geweest? Tja, goede vraag... En Marie? Ja, die zit met de kids bij haar moeder, leg ik je later nog wel eens uit. Komt wel weer goed, ze zal wel weer ongesteld zijn, ha ha ha!


Geen opmerkingen:

Een reactie posten