donderdag 2 augustus 2012

Kletsnat!

Vanaf middernacht was het behoorlijk heftig weer in Dronten. Onafgebroken donder en bliksem, eerst nog op afstand, maar tegen 1 uur kwam het dichterbij en brak het los. Eerst nam de wind tijdelijk stevig toe, daarna begon het te hozen van de regen. Onweer voor en achter het huis, enkele inslagen, we zaten er middenin!

Tussen 0:49 en 1:22 was hier al 26,1 mm gevallen, ik heb nog nooit eerder zo snel zoveel nattigheid gehad! Om tien over 1 las ik op Twitter dat er tussen Dronten en Elburg diverse bomen over de weg lagen (prio2, "brandweer met gepaste spoed ter plaarse").

In de keuken begon mijn gootsteen opeens te gorgelen. Dit had ik nog nooit eerder meegemaakt (ik woon hier sinds april) en ik ben gaan checken, toch wel wat ongerust. Gelukkig geen nattigheid, wel een rioollucht die gelukkig ook weer snel verdween. In het donker kon ik zien dat mijn tuin één grote plas was, net als de parkeerplaats voor mijn huis.

We kregen nog een staartje onweer, en het bleef daarna nog lange tijd fors (als in: continu) weerlichten, met gedonder op afstand. Vanmorgen zat er totaal 28,9 mm in de regenmeter. Vier van mijn zes solarlampjes (van die dingen die je in de grond prikt) waren scheefgewaaid, enkele zonnebloemen stonden ook scheef. Verder was er een behoorlijk zware bloempot met geraniums van het plantenrekje gewaaid. Schade valt gelukkig mee!

Het was me het nachtje wel en ik zit hier met kleine rode oogjes van slaapgebrek (je wordt ouder, mama).

Geen opmerkingen:

Een reactie posten