dinsdag 28 oktober 2003

De winter van 1979

Ik ben dol op sneeuw. Het kan mij niet maatschappij-ontwrichtend genoeg zijn! Zo vaak sneeuw het hier namelijk niet...

Maar... één van mijn hobbies is "het weer en klimaat". En ik heb gemerkt dat vroege winter-invallen (ofwel: vorst en/of sneeuw in de herfst) vaak gevolgd worden door druilerige, saaie, grijze, winterloze winters.

En dat zou jammer zijn.

Ik hoop ooit nog een winter à la 1978-1979 mee te maken! Ik was toen een middelbare scholier. De dag voor oudjaar werden we verrast met enorme sneeuwhopen. Groningen, Friesland en Drenthe raakten geïsoleerd, door de harde wind woei de sneeuw op tot de dakgoot... Daarna volgde een week strenge vorst, gevolgd door winters kwakkelweer.

In de praktijk betekende dat: dooi-aanvallen, die mislukten. Gevolgd door sneeuw en vooral ijzel. Zoveel ijzel, dat de scholen gesloten bleven, en de stoepen zo dik onder het ijs zaten dat je er op kon schaatsen.

Half februari opnieuw heel veel ijzel, en in het noorden opnieuw een ongekende situatie met sneeuwstormen en sneeuw die tot de dakgoot lag.

Maatschappij-ontwrichtend, wordt zoiets genoemd. En terecht. Het was echt crisis.

En toch... zou ik dit best weer eens mee willen maken.

Ik kreeg vorige week enkele foto's van een vriendin. Ze zijn wat vaag maar hier kan je zien dat er op de stoep kon worden geschaatst!







Geen opmerkingen:

Een reactie posten