maandag 15 maart 2010

Roze cavia's

Ik heb ze inmiddels anderhalve week, de caafjes ;). Twee beertjes van een jaar oud. En vooral dankzij de enorme inzet van oudste zoon is met name Brownie al redelijk tam geworden!

Gisteren op de markt heb ik flink verse groente ingeslagen. Komkommer, paprika, witlof... Ik had nog worteltjes in de koelkast. De heren kunnen voorlopig weer vooruit.

De caafjes zaten tijdens het verschonen van hun hok in hun reismandje bij jongste op schoot, die ze nu eindelijk ook kon aaien en zich verbaasde over de pies-en-poepfrequentie van de heren. En inderdaad, we hadden het al eerder opgemerkt, maar ze vreten als termieten en aan de andere kant komt het er even hard weer uit...! Dat leverde huiverreacties op bij de jongens, maar ik moet bekennen dat caviapoep minder erg is dan hondenpoep. Ook eten ze af en toe hun poepjes weer op (is normaal) en dat scheelt ook weer. Al poepend en piesend peuzelden ze van het Almeerse sufferdje dat ik op de bodem had neergelegd om natte pootjes te voorkomen (dat mag, zegt degrotecavia.nl). 

Dat hooi is wel iets heel moois!

Het hooi van de vorige baasjes is inmiddels op, maar het baaltje hooi van de supermarkt was groener en rook sterker. Een heerlijke geur! Waar ik vroeger super-allergisch voor was (goh, waar zou de term "hooikoorts" toch van komen...) maar daar ben ik overheen gegroeid. Net als over mijn cavia-allergie, godzijdank!

Door het gedroogde gras vind je nog allerlei andere plantjes, die vaak niet meer te identificeren zijn, maar het ruikt zalig, naar zomer! De heren vinden het hooi ook zo ontzettend lekker! Mind you, in de Kampioen van deze maand stond een column over een caaf die in de auto werd vervoerd in een kartonnen doos. Die vreten ze dus op, he...?  
En ja, die caaf ontsnapte dan ook, tot verbijstering van zijn baasje.

De heren waren uitbundig van vreugde van al dat verse hooi! Vooral Blackie nam een duik à la Dagobert Duck in zijn geldpakhuis! Tja, het geluk zit 'm in de kleine dingen (zoals grote bergen hooi), en caafjes hebben dat donders goed door...!

Mede dankzij eerder genoemde site van De Grote Cavia heb ik inmiddels ook geleerd dat caavjes hun eigen geluid hebben. Zo zou een langgerekt "prrrrrrrrrrrrrrrrrr" overeenkomen met een oneerbaar voorstel. Tot mijn verbijstering komt dat geluid steeds vaker uit het hok...! Maar het waren toch beertjes (=herencaafjes)? Ik heb dus vermoedelijk twee gaycaavjes. Met een leven als een luis op een zeer hoofd. Een verrukkelijke berg hooi om in te popcornen (zo wordt de sprong van een enthousiaste caaf genoemd), een royaal en gevarieerd voedselaanbod, meerdere eetbakjes om door de kooi heen te kunnen trappen... Wat een cavialeven!

Er wordt steeds vaker tevreden gepruttelt en gebabbeld (een ingetogen "wietwietwietwietwiet", dat duidt op een uitbundig ZEN-gevoel). Af en toe wordt het onderbroken door dat PRRRRRRRRRRRRRRRRR, dat dus betekent: "Hey, lekker ding!"

Geen opmerkingen:

Een reactie posten