dinsdag 15 maart 2011

Gooise lente

Waar ik nu ben… Er zijn slechtere plekjes te bedenken in maart! De vogels zijn aan het ontwaken! Eerst de spechten. Met een scherp “TRRR!” zijn ze al weken hoorbaar. Daarna de eerste merels. En nu is het soms oorverdovend, vooral rond de avondschemer.
Ik heb totaal geen verstand van vogels. Ik herken de merel en de specht, en dan houdt het op. Maar ik heb wel verstand van mooi, vind ik. En dit is MOOI!

Sinds gisteren ben ik dan ook begonnen met een avondwandelingetje. Vanavond ging ik een rondje door de Goudkust. Kapitale villa’s, niet zelden achter meer dan manshoge taxushagen en nors hekwerk. Maar er waren nog genoeg huizen waar je een glimpsje van kon opvangen. Moderne villa’s, maar ook romantische landelijke huizen met en zonder rieten daken. Er schijnen ook heel wat VIPs te wonen, maar dat doet me niets. Ik heb meer met de architectuur en vraag me regelmatig af uit welke tijd de villa’s komen. In ieder geval Twintigste Eeuw, maar in die honderd jaar waren er zoveel stromingen…
Alle VIPs kwamen waarschijnlijk tegelijkertijd thuis, want het viel qua rust best nog tegen in het meest chique boslaantje in de villawijk. Ik werd ook tegemoet gereden door een bewakingsauto, die daar zijn rondje deed. En blijkbaar zag ik er nogal verdacht uit, want hij kwam enkele malen terug in de straat, één maal bleef hij zelfs staan tot ik hem gepasseerd was. Pas toen hij mijn verschijning in rok-met-punten plus kleurig hippieshirt en omslagdoek goed geobserveerd had wist hij dat hij hier niet met een fouragerende zigeunerin te maken had, maar met een keurige 45+-dame die een wandeltje maakte.
Inmiddels waren de vogels, als op afspraak, stil geworden, het was ze blijkbaar te donker geworden. Toch mooi, zo’n ingebouwd systeem dat zo unaniem werkt! Op enkele merels na, die niet van ophouden wisten. Bij mij thuis, waar het nooit echt donker wordt, zingen ze zelfs ‘s nachts, dus dat verbaasde me niet.
Ik zag ook nog enkele vleermuisjes fladderen, die, net als de bewaker, wilden weten wat voor wezen daar rondliep. Ze kwamen echt heel laag!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten