woensdag 7 november 2012

Vlaams

Leuk artikel! Ik weet niet alles maar kom voor een "Ollander" toch een aardig end! Ben dan ook dol op zwarte pens (witte ook), en ik geef dochter groot gelijk, dat zou ik ook niet zo snel vertellen Ribbedebie was heel ver weggezakt maar ik herinner het van mijn jeugd, weet alleen niet meer wie dat steeds gebruikte (geen Vlaming i.i.g.)... Die aftrekker tegen de chambrant is slordig, maar om daar nou voor naar de flikken te gaan? Er zitten ook dingen tussen waarvan ik geen idéé heb...! Ik vermoed wat een snotvalling is, maar mutualiteit? Kipkap? Is fruitsap hetzelfde als vruchtensap? En botten, is dat zoiets als schenkel of zo, of zit ik er volkomen naast? En ik heb even geen goesting om dat op te zoeken


'Snotvalling' en 'fruitsap', is dat plezant voor de Nederlandse taal?

Beeld Radio 1
Vlaams en Nederlands in grote lijnen hetzelfde? Niet als je onderstaande tekst hebt gelezen. Op Twitter circuleert een Vlaamse tekst die de presentator Jan Hautekiet van het Belgische Radio 1 op het medium plaatste. De radiozender vraagt zich namelijk af welke Belgisch-Nederlandse woorden moeten worden gerevalueerd.


Aanleiding is een discussie over het gebruik van het Belgisch-Nederlands woord 'plezant'. Net als 'snotvalling' en 'fruitsap' kunnen deze woorden beter niet op school worden gebruikt, stellen enkele taaldeskundigen.

Alhoewel onze zuiderburen altijd erg goed scoorden bij de taaltest Tien voor Taal, hebben veel Nederlanders toch wel moeite met de Vlaamse taal. Ter illustratie van een wel heel onbegrijpelijke tekst postte presentator Jan Hautekiet een tekst op Twitter, die al flink wordt geretweet. Het programma gaat op zoek naar de beste 'Nederlandse' vertaling van dit wel heel Vlaams schrijfsel.

'Bomma heeft in de solden zwarte pens, salami en botten gekocht. Het was een ander paar mouwen om nog fruitsap, kipkap en fondant te vinden.

Bij valavond kwam bomma's dochter op bezoek. Ze durfde niet uit de biecht te klappen want ze vond het ambetant om te vertellen dat ze gebuisd was en op kot veel gepoept had. Dus stoefte de dochter maar wat over de smoutebollen die ze had gebakken.

Daarna was ze ribbedebie want ze moest dringend langs de mutualiteit en het interimkantoor. Bij deze laatste viel ze over een aftrekker die tegen de chambrant stond.

Daarna had ze nog weinig goesting om ook nog langs de flikken te gaan. Echt niet plezant.'

Weet u het antwoord? Laat het ons dan even weten in de reacties hieronder.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten