vrijdag 13 augustus 2010

Parijs

De laatste dag gingen we Montmartre in. Veruit mijn favoriete wijk. Ja, je wordt nergens zo platgespamd door hardnekkige souvenirverkopers als daar, en daar vind je ook de meeste toeristen van het stereotiepe foute toeristensoort. Maar je vindt er ook kunstwinkeltjes, het verrukkelijke Place du Tertre (met wannabe-kunstenaars, maar daar zitten ook juweeltjes tussen), de minstens zo kitsjerige Sacre Coeur en straatmuzikanten.

En verder: trappetjes… Bijna niet te doen als je niet zo sterk bent, maar ik ken inmiddels de weggetjes die minder steil oplopen, en naar de Sacre Coeur kan je met een trammetje (kost een metrokaartje à 1,70 de stuk, of 1,20 als je ze met 10 tegelijk koopt in een “carnet”). Ik had nog regelmatig een bijtank-moment nodig, maar Montmartre is het zo waard…!

De Muur der Liefde op de Place des Abbeses (in een achterafhoekje), waar in alle talen “Ik Hou Van Jou” staat, en waar je de namen van je dierbaren mag neerschrijven.

…en dat deden we dan ook…

Op de trappen voor de Sacre Coeur miechelt het van de straatartiesten (niet altijd even goed) en souvenirverkopers (soms intens irritant-opdringerig). Maar deze vier meisjes staken er echt met kop en schouders bovenuit! Drie violen en een cello speelde zowel klassieke als moderne muziek, in hoog tempo, en bijzonder goed van kwaliteit. Studenten, vermoed ik.


Uitzicht over Montmartre vanaf de Sacre Coeur. Kitsj-wijk, waar ik zoveel van hou…!

Met als geweldig hoogtepunt Place du Tertre.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten