dinsdag 11 december 2012

Letterbakken

Uit de jaren zeventig: de letterbakken van mijn moeder! Ze zijn weer in de mode, maar de donkere is een model uit de jaren zeventig en de lichte is zelfs afkomstig uit een drukkerij. Want dat zijn letterbakken eigenlijk: ondiepe laden met vakjes waar drukkerijen hun letters in bewaarden. Een tekst werd letter voor letter met de hand gezet, pas in de jaren zeventig veranderde dat en werden de laden als wandkastjes voor kleine prulletjes verkocht.
Mijn moeder vroeg altijd "beeldjes voor de letterbak" voor haar verjaardag en Sinterklaas. Met Sinterklaas wist mijn vader altijd de meest curieuze beeldjes te scoren en te combineren met de waanzinnigste gedichten! We hadden een hond (een mesjogge teckel) en mijn moeder was een echt kattenmens, dus ook die waren volop aanwezig.
En nu heb ik alles.
Het zat verpakt in een plastic broodzak met prijssticker waarop als datum 18-1-91 stond...!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten