zondag 3 februari 2013

Winter

image

Ja, kijk, daar is de eerste krokus!!! En ook e.e.a. aan onkruid want door de zachte weken in de winter (tussen de sneeuw en vorst door) groeide dat vrolijk voort. En omdat ik zoveel bollen heb geplant durfde ik niet te schoffelen… Maar als het wat meer voorjaar is en de aarde wat droger is, haal ik het er wel met de hand uit.
image

Ook de sneeuwklokjes beginnen te bloeien!
image

In het bos laten ze de dode bomen zoveel mogelijk staan. De spechten, die sinds 30 december weer roffelen, zijn er blij mee. En de paddenstoelen. En de fotografen!
image
Toen ik gisteren door het bos liep, zag ik op enkele tientallen meters afstand vogeltjes rond dit nestje. Ik kon niet goed zien wat voor vogeltjes het waren, en vanzelfsprekend kon ik ook niet te dicht bij het nestje komen. Het was gemaakt van vers groen mos en hing als een bolletje tussen de takken. Door het hele bos vond ik plukjes vers, groen mos op de paadjes liggen. Later heb ik gegoogled naar dit soort nesten en het is mogelijk van een winterkoninkje.
Afgelopen week heeft de dooi genadeloos toegeslagen, maar er schijnt weer nieuw winterweer aan te komen. Dat wordt dan de derde. De eerste was rond Sinterklaas, de tweede in de tweede helft van januari. Er lag toen ook sneeuw. Eind januari liep ik door het bos en de roodborstjes en winterkoninkjes kwamen heel dichtbij.
Gisteren was het prachtig stralend weer, je merkt dat de zon al hoger staat dan rond de kerst en als het dan zo zonnig is, voel je al een beetje lente. Ook al voelt het verder nog fris aan. De vogels zongen en kwetterden, actiever dan het gewone vogelgeluid in de winter, als bijvoorbeeld de roodborsten zich laten horen.
Ook komen er hier en daar bollen bovengroeien in het bos. Ik woon hier nog niet zo lang, dus het is voor mij een verrassing wat het wordt!
Er komt weer winter aan, maar ik heb geduld. Die lente komt écht een keertje!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten