donderdag 6 mei 2004

Mijn zomerhits

Ik weet het, ik weet het, het is nog lang geen zomer...

Maar de bomen zijn erg groen, en de vakantiekriebels kriebelen steeds harder...! Vandaar mijn zomer-playlist!

* Summertime Blues - Blue Cheer (oorspronkelijk van, ik geloof, Eddy Cochran. Maar deze versie vind ik veel mooier, omdat ik dit nummer voor het eerst hoorde in de uitvoering van Blue Cheer, bij de onvergetelijke Alfred Lagarde, zo rond 1977...)

* Summer Night City - Abba (ik was geen Abba-fan, maar vanaf het moment dat dit nummer uitkwam, in de voorzomer van 1978, begon ik ze steeds meer te waarderen...)

* Summer in the City - Loving Spoonfull (een nummer waarmee ik een haat-liefde verhouding heb. Ik hou niet van heet zomerweer. En als het kwik flink oploopt, hoor je op elke radiozender al decennia lang dát nummer. Maar toch heeft het "iets" waardoor ik het een leuk nummer vind.)

* Voila l'Été - Les Négresses Vertes (een Zuidfranse groep van begin jaren 90, met de te jong gestorven zanger Helno. Hij werd 27 jaar oud, net als Jim Morrisson, Janis Joplin, Jimi Hendrix en Kurt Cobain terecht. Helaas is hij de minst beroemde van dit kwartet.)

* Boys of Summer - Don Henley (vanwege de onvergetelijke woorden "I saw a deadhead sticker on a Cadillac." Dat schijnt op Janis Joplin te slaan. En het is een prachtige gaspedaalhit in de auto! Vooral in een auto zonder airco, zoals die van mij!)

* Zomer - Vivaldi (klassiek? Natuurlijk, waarom niet! Deze componist heeft het goed begrepen, toen hij de Quattro Stagioni componeerde. En nee, dat is geen pizza, het betekent "vier seizoenen". Het stuk over de zomer laat geen jubelende vogeltjes horen, maar een flinke zomerse onweersbui met plensregens, vertaald door een orkest.)

* Summertime - Hobby Horse (2 meneren en 2 mevrouwen, die begin jaren 70 zongen "it's summertime, summertime, sum sum summertime"... Het Coca Cola gevoel van die tijd, het is puur camp, maar wél leuk!)

* Summertime - George Gershwin (het ultieme zomernummer, afkomstig uit de opera Pergy and Bess. "Summertime, and the livin' is easy..." Geweldig! Er zijn heel veel uiteenlopende uitvoeringen van, o.a. van Janis Joplin. En verder is het ook nog eens een verrukkelijke meezinger...)

Geen opmerkingen:

Een reactie posten