dinsdag 18 mei 2004

Songfestival

Om te beginnen...
Het is vriendjespolitiek, die hele stemming! Maar ik herinner me dat dat vroeger met de "vakjury" ook al zo was. Spanje stemde op Portugal, Duitsland op Oostenrijk, Nederland op Israel, Scandinavië op elkaar, vice versa.

Er is echt niks nieuws onder de zon!

De Nederlandse inzending was een goed liedje! Maar... wel een beetje erg jaren 90... De vergelijking met Extreme's "More than Words" is al vaak gemaakt. Maar dan toch hadden ze wel een hogere plaats verdiend. Vooral omdat Duitsland met een soortgelijke "soft ballad" veel hoger scoorde... ReUnion is te laag geëindigd, ze waren absoluut goed. Maar een beetje achterhaald, denk ik.


Ja, de critici hebben een beetje gelijk, die Turken zitten verspreid over heel Europa, vind je het gek dat de Turken zo hoog eindigden! Maar aan de andere kant: hun Madness-ska-imitatie riep bij mij toch ook wel warme nostalgische gevoelens op! En zoveel Oekraïners zitten er niet in Europa maar ze wonnen toch!

En ik vond Oekraïne echt GOED! Maar ik ben nou eenmaal dol op etnische invloeden in de populaire muziek. 
Tja, met een paar lapjes als kleding scoor je altijd, hoor ik de sceptische mensen roepen. Maar schaars gekleed of niet, deze Ruslana heeft zélf de inzending verzorgd, zang, dans, alles, en echt wel meer in haar mars dan alleen die schaarse kleding ;-)

Enne, veertigplussers, wees eens eerlijk... Doet de zang van Ruslana jullie ook niet enorm denken aan Lene Lovich, die zogenaamde statenloze Ex-Slavische zangeres uit 1979, die destijds zo vreselijk populair was?

Lang verhaal kort: je kunt er van alles over zeggen en waarschijnlijk ook nog gelijk hebben, maar ik heb weer ouderwets genoten!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten