maandag 10 mei 2004

Schokkende foto's op de voorpagina?

Ik heb nu.nl ingesteld als startpagina van mijn internet. Vanavond heb ik er even iets anders van gemaakt. Want op nu.nl stond een (te) duidelijke foto van (waarschijnlijk) de door een aanslag omgekomen president van Tsjechenië.

Laat ik het voorzichtig beschrijven... ik hoef voorlopig geen tartaar meer.

Het gebeurt vaak dat er een schokkende foto voorop een krant staat, of een nieuwssite, of verschijnen in journaalbeelden (ja, ook voor het kinderbedtijd is).
Een zieltogende Pim Fortuyn. Mensen die op 9 september uit de WTC sprongen. Soldaten die gevangenen intimideren op een behoorlijk heftige manier. Noem maar op.
"Het heeft nieuwswaarde, dus het mag!" is het argument.

Ja, natuurlijk... Maar ik vind het geen fijn idee als de ochtendkrant op de mat me meteen confronteert met dat soort dingen. Ik heb fantasie genoeg en kan me aan de hand van geschreven tekst al levendig genoeg e.e.a. voor de geest halen. 

En ik vind het helemaal niet prettig als mijn kinderen ermee geconfronteerd worden. Ik kan mijn maatregelen nemen: geen nieuws aan, geen kranten meer, etcetera... maar als ik boodschappen doe, staan daar krantenrekken met ja, hoor, de gruwelijkste plaatjes. Gegarandeerd goed voor minstens 1 nacht vol nachtmerries, en er zijn ook genoeg volwassenen die er niet tegen kunnen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten