zaterdag 8 mei 2004

Moederdag

Ik ben moeder van 2 basisscholiertjes, die zich voor aanvang van de meivakantie uit de naad hebben gewerkt voor een moederdagkadootje. De laatste schooldag voor die meivakantie kwamen ze hyper van de spanning thuis, met een plastic tasje waar ik niet eens naar mocht kijken, laat staan aankomen. En sindsdien roepen ze elke dag: is het al moederdag?

Ik moet eerlijk zeggen: de bloedjes weten heel goed een geheim te bewaren! Voor het jongste bloedje (bijna 6) is dat wel erg moeilijk, maar als het hem teveel wordt, en hij me probeert te laten raden, inclusief doorzichtige hints, word ik opeens erg blont 😉

Mijn oudste bloedje, dat deze zomer 9 wordt, blijkt inmiddels de perfecte persoon te zijn aan wie je een geheim kan toevertrouwen. Niks toespelingen en raadspelletjes. Zijn zelfgemaakte kadootje ligt ergens in de ontoegankelijke puinhopen van zijn kamer en hij maakt geen enkele toespeling daarop. En voor de zekerheid heeft hij het kadootje van zijn broertje daar maar bijgelegd.

Ondertussen zie ik in mijn brievenbus moederdagkado-aanbiedingen vallen van een parfumerieketen. Daarin staan allerlei suggesties voor moederdag: peperdure parfums (40 euro is nog niks), voorzien van plaatjes van erg sexy, strakbuikige dames die hoogstwaarschijnlijk nog nooit zelf moeder zijn geworden. 

Dat is geen moederdag...

Moederdag is vooral: kindertjes die ruziënd in de keuken een grote chaos aanrichten om een ontbijtje te maken.
Dat ontbijtje bestaat hier normaliter uit goedbedoeld geroosterd brood (verbrand, uitgedroogd, noem maar op) met een verkeerd gekookt ei of veel te dikke plakken komkommer.
Omdat ze zichzelf en passant ook van een ontbijtje voorzien, ligt de keuken vol met suikerkorrels en messen vol chocoladepasta en pindakaas. Broodzakken die openstaan, zodat de inhoud uitdroogt... Maak het verhaal zelf verder af en kleur de plaatjes! 😅

Gelukkig kunnen ze de Senseo wél goed bedienen! 

En dan komt het klapstuk... De bloedjes die trillend van opwinding op je slaapkamer verschijnen. Met een dienblad. En kadootjes. Zelfgeknutseld op school. Ontroerende stukjes schoolvlijt waar geen duur parfum tegen op kan. En mijn bloedjes zijn gezegend met creatieve juffen, dus elk jaar is het een oprechte verrassing!

Ze huppelen van spanning, al heeft het oudste bloedje inmiddels de leeftijd gekregen waarop je dat niet mag laten merken. Van mij mag hij, maar zelf denkt hij daar anders over.

Tegelijk: tranen wegslikken (wat ben ik weer een sentimentele muts...).

Bloedjes in bed. Één portie te lange benen en armen (prepuberteit?), één portie rond en mollig en herinneringen aan ronde peuterlijfjes (maar ook dit exemplaar wordt steeds langer). 

Knuffelen, knuffelen, en nog eens knuffelen!

Van uitslapen zal zondag wel niks komen. Maar dat is niet erg op moederdag!

Parfumerieketens, jullie kunnen de meest exclusieve parfummetjes en verzorgingsspulletjes promoten voor moederdag, maar tegen geboetseerde vaasjes, geverfde houten sleutelhangers en lippenstiftkusjes op versierde kaarten, knuffels en poging tot ontbijt-op-bed, kan geen Chanel nummer 5 (bestaat dat nog?) op!


Geen opmerkingen:

Een reactie posten