zaterdag 21 mei 2005

Column d'Alledaagse - in 2006 winnen we het Songfestival!

Doorgestoken kaart, een politiek spel, de Oostblokkers rukken op...!

Dreigende woorden werden er gesproken na de voorronde van het Eurovisie Songfestival. Iedereen had verwacht dat onze Glennis moeiteloos door zou gaan. Maar dat viel tegen.

Maar... verplaats je eens even in een gemiddelde "Oostblokker"... Die zat 15-20 jaar geleden nog onder de plak van één of ander communistisch regime, dat leerde dat alles wat Westers was, niet deugde (ongeveer zoals westerlingen nu leren dat Moslims niet deugen). Begin jaren 90 donderde het hele communistische bolwerk als een kaartenhuis in elkaar en daar stonden ze dan. Wauw, vrijheid, maar... was die vrijheid wel zo leuk?

Ze grepen terug op dat wat ze nog wel hadden: hun nationale identiteit. Volksdeuntjes werden met wat arrangementen hits. De decennia lange geschiedenis van de westerse moderne muziek moesten ze in enkele jaren leren, en uit dit alles ontstond een interessant mengsel van Balkanfolk, Sovjetsoul en popmuziek.

Toen ze mee mochten doen met het Songfestival, kwam er een einde aan de gezapigheid van dit evenement (wie heeft vannacht de herhaling uit 1980 gezien?), de lange jurken, de vrolijke Abba-imitaties en de brave ballads. West Europa schrok zich rot, hun jarenlange traditie wankelde! Halfblote, wild dansende meisjes, regelrechte disconichten, rebelse lesbo's... het was een schánde!

Maar hoe hard het Westen ook mopperde (Nederland voorop!), het scoorde wel...! Het roer ging zo'n beetje om toen Dana International, een verbouwde Israëlische zanger met 80 dode papegaaien om zijn/haar nek, won in 1998. En niet omdat "het" zo goed zong! Maar wel omdat de tijd rijp was voor verandering.

Sexy dames, wilde dansen, en ook de folky liedjes werden steeds populairder. In 2003 had ook België de boodschap begrepen! Urban Trad werd naar het Songfestival gestuurd met een folk-achtig liedje en die eindigde prompt 2e (kwaliteit kan nog steeds winnen, hoor!), pal achter de Turkse winnares Sertab Erener (haar liedje werd zowaar ook in Nederland een hit!) en kort vóór de Russische (pseudo?)-lesbo's t.A.T.u.

En Nederland? Tja, de liedjes waren niet slecht. Maar het kwartje weigert te vallen. In 2003: Esther Hart. Een goed nummer, maar het eindigde ergens halverwege. Natuurlijk verdiende ze een hogere plek, natuurlijk waren de rapen gaar en de druiven zuur, maar... niemand dacht dat de tijd van kwaliteit mogelijk voorbij kon zijn en dat er een nieuwe tijd was aangebroken. Jammer? Vervlakking? Vast, ja. Maar het is nou eenmaal zo en niet anders. Dan kan je blijven janken hoe onrechtvaardig het is en stug het braafste kind van de klas blijven spelen, maar je kan je ook óf aanpassen (ik hoop het!), óf ermee kappen (weg van de minste weerstand).

Vorig jaar: 2 goeie knullen, leuk liedje, al was het een kloon van Extreme's "More than Words" uit 1991. Maar "beter goed gejat dan slecht bedacht" is nooit een schande geweest bij het Songfestival. Een vriendelijke gezapigheid ook niet, maar je wint er niet mee. Ze kwamen door de voorrondes heen, maar eindigden alweer teleurstellend ergens achterin.

De druiven waren nog zuurder, de rapen nog gaarder! Einduitslag: op 1 de opzwepende Ruslana uit Ukraïne met het opzwepende Wild Dances (één van mijn favorieten), gevolgd door Servië/Montenegro, Griekenland, Turkije, Cyprus, en pas op 6 stond het eerste Westeuropese land: Zweden...

En in de zomer werden de hitparades geteisterd door Dragostea Din Tei van O-Zone. De hit ontstond in Roemenië, de heren zelf kwamen uit Moldavië. Moldavië, onthou dat land, ik noem het straks nog even...! Tout Europa zong het liedje foenetisch mee. Oostblokpop was niet meer te stuiten!

Viel het muntje nu in Nederland? Dacht ut nie...

Tijdens het Nationale Songfestival werd unaniem Glennis Grace gekozen als vertegenwoordigster van Nederland. Ze was goed, ze had een leuke uitstraling, kortom: het kón niet mislukken! Maar... wees eerlijk... Zit Europa te wachten op een Whitney Houston-kloon? Ja, ik zei al, er zijn meer Songfestivalzangers (m/v) geweest die sterk op iemand leken, maar Whitney Houston, dat is zo jaren 80/90... Een tijd waarin het Oostblok net leerde wie Michael Jackson was, en dat was het dan. Heel spijtig, deze gemiste kans, zonde voor een artieste als Glennis, met een goede stem, ik kan me haar frustratie goed voorstellen toen ze niet eens de voorronde doorkwam...

Maar goed. Hoe nu verder?

Als ik dit schrijf, zijn Griekenland, Moldavië en Hongarije grote favorieten. Noorwegen ook, vanwege hun geweldige Bon Jovi-imitatie en glamrock-kleding (hoewel ik bang ben dat dit ze ook kan opbreken: hoe populair waren glamrock en Bon Jovi in het oosten?). Moldavië (ik had je beloofd dat ik dit land nog eens zou noemen!) is mijn grote favoriet, omdat het muzikaal sterk naar The Pogues ruikt, en vanwege oma natuurlijk, met haar drum!

Gaan we nu allemaal zitten mokken en massaal nee zeggen tegen het referendum vanwege het songfestival (er zijn betere redenen om nee te zeggen, overigens...) of gaan we nu wakker worden en vooral genieten?

OK, mijn suggestie voor 2006. Laat Rowwen Hèze een dampend feestnummer componeren. Geef Tren een prominente rol hierin! Stuur ze samen met de dames van Treble naar Moldavië (of Griekenland, of Hongarije, of... nou ja, dat zien we vanavond wel!).

En... als we in 2007 dan in Nederland het Songfestival mogen organiseren, denk dan aan mij en stuur me een kaartje om voorin de zaal te mogen zitten...! Want het zal jullie inmiddels wel duidelijk zijn: het zijn niet alleen gays die ervan houden!

Oma uit Moldavië
Zing vanavond mee:

It's a jump up jungle, little like a break beat
Never seen that hit bunica beat da drum-a
Big mallet in the hand, high hat in the same beat
She's screaming like Hawkins, my old big mama
Bunica beat da drum-a like I never heard before
She's a slapping miss Blackman, gimme some more
Check it, let's kick it, we wanna dance now
We are turning into hammers ticking rhythm out

Boonika bate doba
Boonika bate tare
Boonika bate doba cu machuca 'n casa mare
Boonika bate doba
Boonika bate tare
Boonika cu machuca bate doba 'n casa mare

I love so much doba making boom-boom
Now get your body moving, just follow the tune
It's a real magic big mama play her drum-a
She's flying into trance like an Indian shaman
Who's the Beatles? Where from is Peter Pan?
Who's the gypsy Jimmy Hendrix?
She don't care, that misses L
I smile, I cry when I see that crazy baba
Dizzy tempo dizzy, let's go my music mama

Boonika bate doba
Boonika bate tare
Boonika cu machuca bate doba 'n casa mare

People in da place, feel your body shakes
Boonika beat da drum-a tapping out the breaks
Pop you up with dat beat
Get rid of rotten meat
You dig with your soul
Deep inside that rock 'n' roll
She's a drum machine, you know what I mean
She wanna play jumparale to make you spin
Drain a bottle of wine, no need to roll the leaves
By the end of dat show you will blow yourself to bits

Boonika bate doba
Boonika bate tare
Boonika bate doba cu machuca 'n casa mare
Boonika bate doba
Boonika bate tare
Boonika cu machuca bate doba 'n casa mare

Boonika bate doba
Boonika bate tare
Boonika bate doba cu machuca 'n casa mare
Boonika bate doba
Boonika bate tare
Boonika cu machuca bate doba 'n casa mare

You are a real drum machine
You make me wanna dance, you're a slapping queen
To get that state you drink juice from grapes
And I go deep into the music space

Boonika bate doba
Boonika bate tare
Boonika bate doba cu machuca 'n casa mare

Boonika bate doba
Boonika bate tare
Boonika bate doba cu machuca 'n casa mare
Boonika bate doba
Boonika bate tare
Boonika cu machuca bate doba 'n casa mare

Boonika bate doba
Boonika bate tare
Boonika bate doba cu machuca 'n casa mare

Geen opmerkingen:

Een reactie posten