maandag 9 juni 2014

Noodweer op Pinkpop

(een verslag samengesteld uit Facebookberichten)
19:01: Code rood is net afgekondigd voor Limburg, en Pinkpop in volle gang...
Ik ga er van uit dat alles daar helemaal onder controle is en dat iedereen weet wat er moet gebeuren, maar toch maar duimen en bidden dat het goed gaat, want er is een lelijk stuk onweer onderweg daarheen!
Er is een soort van crisisteam heb ik gehoord, dat ingrijpt als het echt hommeles wordt. Ze zullen echt wel geleerd hebben van Pukkelpop en zo.

19:50: Buienradar werkt voor geen meter :( maar gaat het ergste nou net ten zuiden van Limburg langs? Dan zouden ze nog eens geluk hebben daar op Pinkpop! Ik gun het ze van harte!

19:55: Twitter: Geretweet door VARAgids
Jochem Geerdink @jochemgeerdink 2 min.

Smeets roept nu om dat tent (Brand Bier Stage), waar Gogol Bordello net begonnen is, ontruimd wordt. "Terrein is veilig, blijf hier." #PP14

19:57: Twitter: "Weerplaza.nl @Weerplaza 2 min.

Stormchasers dicht bij de bui van Zuid-Limburg melden zware windstoten van 80 km/uur, mogelijk meer. Nog geen hagel op hun locatie."

19:59: bliksem- en radarsites zijn overbelast en liggen plat.
Jan Smeets heeft publiek opgeroepen rustig te blijven, niet in tenten te schuilen en weg te blijven bij hoge masten

20:03: Twitter: John den Braber @JohndenBraber 6 min.

LED-borden Pinkpop: ‘WAARSCHUWING: GA GEHURKT OP DE GROND ZITTEN EN BLIJF UIT DE BUURT VAN BOMEN!’ #PP14

20:03: Indrukwekkend... Duimen dat het goed gaat!

20:04: 
Arcade Fire wordt Arcade Thunder vrees ik. #onweer #limburg #pp14

20:12: @BuienRadarNL Boven #pinkpop hangen donkere wolken, begint het te regenen en wordt er flinke #onweer verwacht. #coderood













20:19: Noodweer heeft pinkpop bereikt, aardedonker, regen, wind, weerlicht maar alles lijkt onder controle, gelukkig. Ik krijg nu een stortvloed aan berichten binnen op twitter. Voor ik zomaar van alles ga rondbrallen, ga ik eerst dat lezen en controleren of het waar is.

Publiek wacht op nadere instructies #pp14
20:25: 
Regent nu echt keihard, net werd omgeroepen dat nooduitgangen open gaan
20:29: Ik volg het half op tv en half op de stream (waar nu een concert met 20 minuten vertraging wordt uitgezonden). 20:31: het wordt nu met 20 minuten vertraging live uitgezonden op de stream
20:39: Gelukkig geen enorme hagel of zware windstoten daar. Situatie lijkt onder controle. Programma is wel even stilgelegd. Ik heb inmiddels L1 aangedaan (stom dat ik daar niet eerder aan heb gedacht). Er is overigens geen mobiel verkeer meer mogelijk daar, vandaar ook veel ongerustheid en indianenverhalen, maar het gaat er dus goed, zo te horen.
20:50: Het ergste noodweer op Pinkpop is voorbij, het was heftig maar niet extreem ondanks de zwarte luchten. Nog wel weerlicht.
Ik heb inmiddels L1 aan. Alles lijkt oké op Pinkpop, alleen lag het telefoonverkeer plat. want overbelast. Het programma ligt even stil, de politie kijkt of de mensen die nu weg willen ook veilig weg kunnen, maar er is geen sprake van paniek of zo.
Omdat ik weet dat er moeders van Pinkpopkinderen meelezen zal ik als er nog nieuws is, alleen officiële informatie plaatsen, dus geen hoaxgevoelig geschreeuw en geblaat. Bron L1 (Limburgse regionale tv) en twitter (alleen officiële bronnen).

En Metallica schijnt gewoon door te gaan!

20:57: Speciale berichtgeving van L1 is nu ook gestopt, ook al een teken dat het oké is. Het programma van Pinkpop wordt weer hervat, maar er zijn al wel mensen naar huis. 

Alle ouders kunnen weer opgelucht adem halen!

22:02: 
Het podium net vóór aanvang van Metallica. #pp14


Geen opmerkingen:

Een reactie posten