dinsdag 13 mei 2014

Dakloze Victor bouwt 'luxe' bosvilla voor nul euro

Volgens de 36-jarige Victor hoeft niemand in een doos onder een brug te slapen. Zolang je maar handig genoeg bent. Hij levert zelf het bewijs. Welkom in Villa Victor, een huis met houtkachel, slaapkamer met sterrenhemel en zelfs een woonkamer met zwembad. Kosten: nul euro!

Sandra Put 13-05-14, 11:31 Laatste update: 05-02-16, 22:22 Bron: Algemeen Dagblad

De zelfgecreëerde vrijstaande woning van Victor ligt verscholen in een Haagse bosschage, op een terrein waarvan de eigenaar lijkt te zijn vergeten dat hij dat stukje grond bezit. Tussen de bosjes verrijst een bijzondere woning met een houten dak en een glazen pui en een heuse, rokende schoorsteen.

'Toen ik hier voor het eerst kwam, wist ik dat dít de plek was waar ik mijn villa moest bouwen,' vertelt Victor, die als kleine jongen al droomde van het bouwen van een villa in de bossen van Amerika. Het werd Den Haag. 'Hier heb ik grazende schaapjes aan de ene kant en prachtige verwilderde bomen en struiken aan de andere kant. Mooier dan dit kun je toch niet wonen? Zelfs niet wanneer je krom ligt voor de duurste hypotheek.'

Kraken
Victor woont er nu ruim 1,5 jaar. Daarvoor sliep hij lange tijd bij vrienden op de bank, omdat hij niet meer kon kraken door een wijziging in de wet eind 2010. Kraken werd daarmee verboden. 'Ik begrijp dat niet,' zegt Victor. 'De meeste krakers hadden goede afspraken met de eigenaren van het vastgoed. Het was voor beide partijen een win-winsituatie: wij als kraker hadden een goede plek om te verblijven en voor de eigenaar was het pand bewoond, beveiligd en werd het onderhouden, waardoor het vaak alleen maar beter verkoopbaar werd.'

Victor dreigde een dak boven zijn hoofd te verliezen. 'Dat wilde ik voorkomen, want iedereen heeft een woning nodig, of in elk geval een eigen plek. Ik kon gaan huren, maar daarvoor had ik het geld niet. Bovendien wilde ik dat niet. Ik wilde mijn eigen plek creëren. Ik wilde doen wat ik wilde, op de manier zoals ik het wilde.' Heimelijk ging hij in de bosjes aan de slag en realiseerde een villa gebaseerd op de Bassie & Adriaan-koplamp: van voren van glas, van achteren schuin aflopend. De stroom- en watervoorziening haalt hij uit het in vergetelheid geraakte gebouw van zijn buren, alternatieve leegstandbewoners. 'Dat maakt het echt een villa. Ik heb via hen zelfs internet.'

Gemakken
De villa is voorzien van meer 'luxe gemakken', stuk voor stuk gerecycled uit de consumptiemaatschappij. 'Alles wat je ziet, is gekregen of heb ik gevonden.' Voor de deur toont Victor een boomstam gevormd als een stoel. 'Dit is het eerste wat ik heb neergezet. Ik heb een kuil gegraven, deze erin gezet en gekeken hoe de fundering zou moeten zijn. Vanaf deze stoel ben ik gaan nadenken.'

Houten panelen kreeg hij via vrienden in Rotterdam die het decor gingen afbreken van een festival, de houtkachel kreeg hij van een andere vriend die vond dat hij er wel warmpjes bij moest zitten, de glazen pui realiseerde hij door de kozijnen uit de vuilcontainer te halen bij een verzorgingshuis vlakbij, waar ze bezig waren met groot onderhoud. En toen hij achter in de tuin van zijn buren een uitgegraven en achtergelaten vijverbak vond, maakte hij onder de vloer van zijn woonkamer een zitkuil en (zwem)bad. Of het allemaal aan de veiligheidsvoorschriften voldoet, weet Victor niet, maar zijn villa heeft inmiddels menig storm overleefd.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten