donderdag 18 november 2004

Lekker krijgt concurrentie!

De nieuwe Lekker is weer uit! Het beroemdste (en meest omstreden) Nederlandse restaurant-recentie-tijdschrift heeft besloten dat Oud Sluis in Sluis de winnaar is geworden. Ik ben daar afgelopen zomer nog langsgelopen, maar het ontbrak me aan de nodige doekoe om er eens binnen te lopen :)

Lekker is omstreden, er zijn restaurant-eigenaren (ook van door Lekker positief gewaardeerde restaurants) die er niets mee te maken willen hebben.
Ik heb nog niet zolang geleden gesproken met een restaurant-eigenaar die een tijdje werd vermeld in Lekker. Een paar jaar geleden kreeg het restaurant een recensie die allesbehalve goed was. O.a. een bepaald gerecht werd verschrikkelijk afgekraakt. "Maar dat hebben we al een paar jaar niet meer op het menu staan!" mailde die eigenaar me.

Hoe dan ook, Lekker is lekker leesvoer, vooral voor iemand als ik, ook al zal ik niet snel in staat zijn een gerenommeerd restaurant te bezoeken, maar ik hou van goed eten en drinken ;)

Toen ik gisteren de nieuwe Lekker zag liggen, zag ik nog een restauranten-recentie-tijdschrift: SpecialBite..
Dit tijdschrift zegt écht onafhankelijk te zijn. Al worden ze wel gesponsord door Brand Bier... Maar SpecialBite heeft geen eigen recensie-team, zoals Lekker, maar zegt dat hún top 100 wordt samengesteld door alle liefhebbers van goed eten, die een sms-je hebben gestuurd of via de site stemden.

Ik heb beide tijdschriften niet gekocht, wel even doorgebladerd. Er is duidelijk verschil in de toon. Terwijl Lekker er geen probleem in ziet fouten en foutjes uitgebreid te beschrijven en sommige restaurants echt neer te sabelen, houdt SpecialBite het wat milder en ook wat oppervlakkiger.

Ik heb geen voorkeur voor 1 van deze bladen. De ene pakt het zus aan, de ander zo. En aangezien ik waarschijnlijk nooit één van de beschreven restaurants zal kunnen bezoeken, geniet ik van de beschrijvingen van al die restaurants. Nóg een restaurant-opinieblad is alleen maar heel erg welkom om dat genieten nog groter te maken!

Er is helaas toch 1 minpuntje aan SpecialBite! Achterin staat een enquête: hoe vind je ons blad? Daarbij zitten ook wat algemene vragen en dan vallen er heel wat mensen buiten de boot. Bij "samenstelling van je huishouden" staat "gehuwd/samenwonend, "gehuwd/samenwonend met kinderen", "single" en "relatie, niet samenwonend", maar niet de keuze "single, kinderen" en "relatie, niet samenwonend/kinderen".

Je zal toch een alleenstaande ouder zijn, wat moet je dan kiezen? :)

Ik denk dat het me opvalt omdat ik me de laatste tijd erg betrokken voel bij alleenstaande moeders...

Geen opmerkingen:

Een reactie posten