maandag 29 november 2004

Philipscomputers

Mijn eerste computer was een Philips Yes-computer. Ik schreef hierover (voor d'Alledaagse) mijn eerste column.
Quote: En toen kwam IBM, en iedereen wilde opeens een IBM-computer. Onbereikbaar voor de gewone man die geen lening wilde afsluiten voor dergelijk speelgoed, tot Polderheer anno 1987 vertelde dat hij goedkoop een “soort IBM-cloon” kon krijgen: de Philips Yes-computer. Niet helemaal IBM-compatible, maar het had zeker mogelijkheden!

Een harde schijf had deze Yes niet. Om op te starten moest je de computer aanzetten, daarna de MS-DOS-schijf erin doen, en als de computer dát verwerkt had kon er een WordPerfect (versie 4.2) in. Aangezien ik toen al veel schreef, was ik daar enorm blij mee!
De Yes had een “amberkleurig” scherm. Veel keuze had je anno 1988 niet. Het scherm was groen, amber, of gewoon zwart-wit. Kleurenscherm was nog steeds sciencefiction.
Hoewel we zeer tevreden waren, bleek de Yes toch een miskleun. IBM rende sneller (en begon steeds meer naar Bill Gates te ruiken) en de Yes werd steeds minder IBM-compatible.
Ja, we denken nog vaak met nostalgische gevoelens terug aan die Yes van Philips. Opstarten met een DOS-disk, omdat er geen harde schijf in zat, een amberkleurig beeldschermpje, en alleen te gebruiken met aangepaste software, omdat-ie nèt-niet IBM-compatible was (maar die software kreeg ik erbij). Erg handig was, dat je het keyboard ónder de computerkast kon opbergen!

Nou heeft Philips in het verleden wel vaker op het verkeerde paard gewed. Toen video in opmars was, had je 3 systemen: Betamax, Video2000 en VHS. Video2000 was van Philips, het schijnt het beste susteem te zijn geweest, en toch flopte het omdat het commercieel niet goed werd angepakt (VSH deed dat beter en won). De Philips Yes was een leuke PC (voor 1988 ), maar toch flopte het (omdat het niet goed IBM-compatible was terwijl toen al duidelijk was dat IBM marktleider zou gaan worden).

Ik lees net in de NRC dat er geruchten zijn dat Philips weer computers gaat maken.
Hopelijk pakken ze het nu wél goed aan...

Geen opmerkingen:

Een reactie posten