zaterdag 21 november 2015

Fax

Ik val net (nu pas) in een uitzending van "Het Collectief Geheugen" en zie een item over De Fax.

Ik heb privé nooit een fax gehad, had het ook niet nodig, maar voor bepaald werk (1992-1995) ben ik zeer vaak met een fax bezig geweest.

Ik moest toen o.a. weerberichten doorfaxen naar schepen die ergens in the middle of nowhere, maar dan nautisch, waren.

Mobiel communiceren was toen nog heel ingewikkeld. Zo'n fax op zo'n schip stond niet dag en nacht aan, want dat ging allemaal via "de satelliet" en kostte klauwenvol geld.

Dus moest ik eerst bellen.

De kans was groot dat ik dan bijvoorbeeld de scheepskok trof, die uitsluitend een zeer onverstaanbaar Schots dialect sprak. En dan moest ik hem vertellen dat hij de fax aan moest zetten.

Op zich was dat een geweldige leuke uitdaging voor me. Het probleem was wel, dat ik dus naar de satelliettelefoon belde die moeiteloos 9 gulden (anno 2015 denk ik wel te vergelijken met 9 euro) per minuut wegtikte en dus in zo kort mogelijke tijd de scheepskok moest duidelijk maken dat hij NU!!! de fax moest aanzetten voor een weer-update.

Ja, dat waren mooie tijden wink-emoticon

Over de tijd die ik nodig had om een file van slechts enkele mb's over te modemmen kan ik ook boekdelen volschrijven

Geen opmerkingen:

Een reactie posten