woensdag 18 november 2015

Van Der Biltprijs voor weerhistoricus Jan Buisman

Halverwege de jaren tachtig ging ik meer doen met mijn interesse voor klimatologie in Nederland. Ik kocht het boek Bar en Boos van Jan Buisman en vond daar een schat aan informatie.

Begin jaren negentig had ik een rubriek in Weerspiegel, het maandblad van wat nu Vereniging voor Weerkunde en Klimatologie heet. Ik schreef regelmatig over "mijn bijbeltje", zoals ik Bar en Boos noemde, en op een dag kreeg ik een brief van Jan Buisman zelf.
Hij vertelde dat hij een grotere versie ging schrijven omdat hij nog veel meer gegevens had verzameld.
Het was de bedoeling vier delen uit te brengen en in het jaar 2000 zou dan deel vier, over de 20e eeuw, verschijnen.
Jan Buisman hield me enthousiast op de hoogte, zo had hij zelfs gegevens uit de tijd van Karel de Grote gevonden!

Het liep echter een beetje uit de hand... In 2000 verscheen er geen deel vier met het weer van de 20e eeuw, om het maar eens kort samen te vatten ;-)

Dit jaar, 2015, verscheen wel deel 6 (!) over het weer in de tweede helft van de 18e eeuw. Ik bedoel maar...!

Buisman is inmiddels 90 jaar oud en werkt keihard door aan het project dat 25 jaar geleden nog een vierdelige serie zou worden dat in 2000 voltooid zou worden, maar inmiddels is uitgegroeid tot een veel dikkere stapel met nog meer gegevens dan hij toen durfde te vermoeden.

Ik hoop heel intens dat hem de tijd is gegund om de voltooiing zelf nog mee te maken!

http://www.knmi.nl/over-het-knmi/nieuws/van-der-biltprijs-voor-weerhistoricus-jan-buisman

Geen opmerkingen:

Een reactie posten