zondag 29 november 2015

Zwartje...

Zwartje ligt nu op een hooibedje in een schoenendoos.

Ze is hier bijna 4 jaar geleden op een heel gekke manier gekomen. Ik zat middenin de verhuizing naar mijn huidige huis. Midden in de drukte vonden we opeens Blackie dood in het nachthokje! Die was er stilletjes tussenuit geknepen.
Chica was helemaal van slag (ja, echt waar, ook cavia's voelen het als hun vriendje dood is) maar ze kon ook niet bij Brownie. Twee dominante caven in één kooi, dat werkte niet.

Ik moest de volgende dag in Hilversum zijn en besloot even langs het winkelcentrum te gaan. Daar had altijd een klein doehetzelfwinkeltje gezeten (wie vroeger in Kerkelanden woonde is opgegroeid met "Makuswat") en ik had nog wat spullen nodig.

Dat winkeltje bleek echter weg, er was nu een dierenwinkel. En het was niet de bedoeling daarheen te gaan, maar ik deed het toch.

Midden in de winkel stond een bak met konijnen en een heel klein caviaatje, met bolle ogen. Die konijnen stonden tegen de ramen om aandacht te krijgen en dat kleine zwarte caviaatje deed dapper mee. Wat een wurm!
Ze was 14 weken oud, maar leek veel jonger.

Ook al zat ik middenin de verhuizing, ook al ben ik tegen dieren kopen in een winkel, ik kon dat wurm daar niet laten zitten. Heb een kattenvervoermandje gekocht om haar te vervoeren en daar ging ze, Zwartje.

Zwartje is altijd een ondermaatje gebleven met opvallend bolle oogjes. Maar tot gisteren kerngezond. Een ongecompliceerd, vrolijk caviaatje dat graag overal op knabbelde (ook op je vingers en haar maatje Chica). Als je in de stoel naast de kooi ging zitten stond ze tegen de tralies voor een aaitje (en een knabbeltje aan je vingers). Chico en Sjimmie wisten al snel: pas op want ze knabbelt aan je neus! Ze beet niet door - tenzij je net groente had gesneden :D

Ze was een perfecte match voor onze dominante dramaqueen Chica. Soms konden ze wel eens bitchen om een witlofje of een paprikaatje, maar daarna zaten ze weer samen in één van de nachthokjes. Dat Zwartje ook de rare gewoonte had om aan Chica te knabbelen zorgde ervoor dat Chica nogal plukkerig was ;)

Gistermiddag kwam ze opeens niet uit haar nachthokje toen ik een restje bleekselderij in de kooi deed. Ik zag meteen dat het foute boel was. Ze lag op een dotje, ogen half dicht, en knabbelde niet aan mijn vingers toen ik haar aanhaalde. Zéér foute boel... Halsoverkop naar de dierenarts, en terwijl ik daar zat kreeg ze een stevige diarree-aanval. Uiterst foute boel...
We hebben het nog geprobeerd met antibiotica, gisteren een spuit, vandaag beginnen met druppels, maar de verpakking voor de druppels hoefde niet meer open...

Rust zacht, lieve Zwartje :'( met je vriendelijke knabbeltjes en je bolle oogjes en je enorme nieuwsgierigheid... 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten