vrijdag 13 november 2015

Invasiestranden

Deze moest ik even delen, samen met een herinnering.

Saving Private Ryan is bekend om de pakweg 20 openingsminuten die de aankomst van de geallieerden op de Franse stranden laten zien. Keiharde beelden, uiterst realistisch, enfin, zie de tekst onder deze foto's. Ik herinner me dat dat inderdaad gebeurde toen de film net uit was.

In augustus 2006 heb ik de film voor het eerst gezien. Dat was op een bijzondere lokatie: in een touringbus met dvd, voor ons hotel in Caen. Ik deed toen een georganiseerde rondreis door Normandië en de reisleider/chauffeur had aangeboden daags voor ons bezoek aan de invasiestranden de film te laten zien voor iedereen die daar belangstelling voor had.

Het kwam keihard binnen.

En toen we de volgende dag over diezelfde stranden liepen waren we doodstil... (en behoorlijk geschokt om de vrolijke soldaatjes-commercie in Arromanches)...

Een heel heftige ervaring, maar ik ben er dankbaar voor. Net als het bezoek aan het Vredesmuseum in Caen, maar dat is weer een ander verhaal.



Geen opmerkingen:

Een reactie posten