woensdag 2 juni 2004

Valensia

In 1993 hoorde ik een song waar ik stijl van achterover sloeg: het was "Gaia" van ene Valensia.
Ik was helemaal verbijsterd toen ik hoorde dat Valensia een jongeman was van (toen) 22 jaar... Dat zoiets bestond in Nederland!

"Gaia" werd een enorme hit, daarna kreeg Valensia in eigen land geen poot meer aan de grond. In Japan werd hij wel zeer beroemd en hij bracht vooral daar enkele cd's uit, waarop vaak zeer ingewikkelde, soms behoorlijk bombastische muziek stond. Valens houdt van Queen en Kate Bush, dat verbergt hij niet!

Vorig jaar heeft Valensia in Japan (eindelijk) een cd uitgebracht met Queen-covers en het lijkt erop dat Nederland nu ook weer wakker wordt. Op radio 2 worden de covers regelmatig gedraaid en ik moet zeggen: ik ben (opnieuw) onder de indruk!

Vanmorgen was Valensia op Ontbijt TV. Een zéér Nederlandse jongeman die jonger leek dan 33, een nuchtere en vooral bescheiden muzikant! Ik genoot ervan hoe hij vertelde hoe hij de Tribute-CD (met Queencovers) heeft opgenomen: hij deed 2 maanden over Bohemian Rhapsody, en 1 maand over de rest van de CD.

Hopelijk wordt "Valens" weer net zo beroemd als in 1993, hij verdient het!



Geen opmerkingen:

Een reactie posten