dinsdag 11 februari 2014

Gij zult niet juichen

Ik ben geen overdreven Oranjeklant (maar ook niet anti). Maar ik heb echt genoten van dit filmpje. Ik gun iedereen een koning en koningin die zo lekker kunnen genieten van de prestaties van hun onderdanen.
Extra leuk vond ik het toen Wim-Lex zijn arm om Maxima deed. Alweer zoveel jaar samen en toch nog zo blij met elkaar!
Heel jammer dat de Volkskrant er een azijnstukje tegenover zette: "Omdat het hondenweer is, keek ik afgelopen weekeinde wat verveeld met een half oog naar het Nederlandse schaatsfeestje in Sotsji. Een camera zoomt in op twee overdreven juichende mannen van middelbare leeftijd die hun corpsballentijd nooit zijn ontgroeid."
Ach ja...
Als ik dan toch moet kiezen, geef mij dan maar een enthousiast meelevende koning die zich even laat gaan, in plaats van een zure, neusoptrekkende journalist 
(en ja, ik wéét dat het koningshuis geld kost en een achterhaald instituut is  ).





OPINIE

'In godsnaam, je bent koning, trek een pak aan, en gedraag je!'

Wie naar het Nederlandse schaatsfeestje in Sotsji keek, zag twee overdreven juichende mannen van middelbare leeftijd die hun corpsballentijd nooit zijn ontgroeid, schrijft Roelien Dekker in de brief van de dag.
Koning Willem-Alexander, koningin Máxima en premier Rutte kijken naar het schaatsen. Beeld epa
Omdat het hondenweer is, keek ik afgelopen weekeinde wat verveeld met een half oog naar het Nederlandse schaatsfeestje in Sotsji. Een camera zoomt in op twee overdreven juichende mannen van middelbare leeftijd die hun corpsballentijd nooit zijn ontgroeid.

Aan hun zijde een lekker blond 'mokkel', zoals het hoort. Je weet zeker dat ze die avond tot in de late uurtjes zullen hossen en lallen in het Holland Heineken House. Met rode koontjes, veel en hard lachen en een paar biertjes te veel op. Willy en Mark. In hun schaduw verliest zelfs Máxima haar glans, een knappe prestatie.

In godsnaam, je bent koning, je bent minister-president, trek een pak aan, en gedraag je! Dit is wat de wereld ziet van Nederland. Daar kunnen geen drie schaatsers op het erepodium tegenop. Ik dompel mij met een groot glas wijn onder in diepe schaamte. Rozig geworden fantaseer ik nog even wat Poetin van dit stel moet denken, en ook daar word ik niet vrolijk van.

Roelien Dekker uit Wijhe.
Koning Willem-Alexander en koningin Maxima moedigen Ireen Wust aan tijdens haar rit op de 3000 meter op de Olympische Winterspelen Beeld anp

Geen opmerkingen:

Een reactie posten