woensdag 6 augustus 2014

Een dagje over de grens

Vandaag met de Veoliabus naar Aken dankzij een mooie tweedagen-OV-kaart! Plus een klein stukje trein van Meerssen naar Maastricht (de Veoliatrein werkt nog met ouderwetse treinkaartjes  ).
Wat een luxe, om nu eens gewoon vervoerd te kunnen worden zonder de navigator, chauffeur etcetera te zijn  Ik heb er wel wat voorwerk voor gedaan (welke lijn, hoe laat en hoe vaak) maar het was het waard. Ik heb echt intens genoten onderweg, hoewel de route me bekend was van eerdere vakanties. Maar toen was ik kaartlezer of chauffeur.
Nu mocht ik gewoon zitten en niks doen. Genieten met een hoofdletter G!
En zo reden we Nederland uit en Aken in. Geen zorgen over een parkeerplek. Geen zorgen over het drukke stadsverkeer. De chauffeur (en wat zijn de Limburgse chauffeurs gezellige praters!!!) vertelde me waar ik het best kon uitstappen en waar ik vervolgens heen moest lopen.
En daar ging ik dan. Eruit bij het Theater, dan naar de Elisenbrunnen (warme bronnen die vaag naar zwavel ruiken), immer gerade aus, en dan net links zie je de Dom.
Ik had een uitgeprinte route, maar die bleek nogal vaag. Gelukkig had ik vooraf een kaart opgeslagen op de telefoon (ik internet niet over de grens) en zo kwam alles goed. Ik zag vooral véél terrasjes, een aantal leuke gevels, verschrikkelijk véééél mensen, helaas nogal schel licht om te fotograferen (bewolkt, maar de zon wilde er wel doorkomen), en ik sjokte heerlijk op mijn gemak door de straatjes.


De Dom was kleiner dan ik had verwacht, maar ik was niet teleurgesteld! Het was er behoorlijk druk, maar voor de mensen die een beetje eerbied en spiritualiteit zochten was ook een plek. Fotograferen mocht, maar wel na betaling van een euro, en zonder statief. Ik ga er van uit dat de opbrengst wordt gebruikt voor het onderhoud, dus ik betaalde die euro met liefde. De twee kapelletjes binnen het gebouw waren echt duidelijk voor de mensen die voor gebed kwamen. Kortom: toeristen waren welkom, maar waren niet de prioriteit. En dat is denk ik ook wel goed voor een spiritueel/religieus centrum, wat het in feite ook is.
Ik heb er heerlijk rondgelopen en vervolgens een ticket gekocht voor de schatkamer, waar nog meer blingbling lag, maar wel met een respectabele ouderdom! Best wel bijzonder was de reliekhouder in de vorm van een gouden hand, waarin een armbotje van Karel de Grote zat (overleden in 814... Ik bedoel maar...!)

Ik ben rond 14:00 weer terug naar de bus gegaan, met de bedoeling nog wat in Limburg rond te sjokken, maar een regengebied zette daar een streep door. Ik was eind van de middag weer moe maar voldaan in het huisje terug, waar de regen inmiddels was losgebarsten.
Morgen ga ik richting Houthem/St.Gerlach en Valkenburg met het OV, maar ach, ik zie wel...! 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten