dinsdag 5 augustus 2014

Uitpuffen na een heerlijke dag!

Wat ben ik aan het doen?
Aan het bijkomen van een heel druk dagje 
Vanmorgen op aanraden van iemand op FB eerst naar Kerkrade voor nieuwe schoenen (want wandelschoenen vergeten), en die tip was een gouden tip, want ik heb voor heel weinig geld een paar perfecte schoenen gevonden!
Het was helemaal niet de bedoeling om richting Parkstad te gaan, maar nu ik daar toch was, kon ik via de toeristische route wel terug naar het westen... De zéér toeristische route, zonder navigatie, want over België (en ik heb geen zin om duur te roamen). En dan iets doen dat ik stiekem al járen wilde maar nooit aan toe kwam: het klooster Valdieu in Aubel bezoeken en de kruisweg van Moresnet doen.
Foto's komen later, opladen gaat hier in stukjes en beetjes 
Valdieu is een mooi basiliekje, niet al te overdadig ingericht, met mooie biechtstoelen in houtsnijwerk. Achter de abdij) niet toegankelijk) en de basiliek is een prachtig park met een kleine vijverpartij, mooie bloemperkjes en flinke bomen waar de naambordjes bij staan. Mooie gelegenheid om mijn nieuwe patas uit te proberen 
Het restaurantje was gesloten, de winkel niet. De prijzen van het ter plekke gebrouwen bier deed een heilige nog vloeken, hoewel ik "bierlikeur" wel een uitdaging vind, maar nee, toch maar niet  Om de gemeenschap toch te steunen heb ik een rozenkransje gekocht voor mijn verzameling en een bidprentje met medaillonnetje van Sint Rita (patrones van de hopeloze gevallen - baat het niet....  ).
Daarna (ik geef toe, het is om) naar Moresnet, het voormalige ministaatje dat er gedurende een eeuw voor zorgde dat bij Vaals geen drie- maar een vierlandenpunt lag. Eind 19e, begin 20e eeuw, in de bloeitijd van het Rijke Roomsche Leven, werd in Moresnet op een heuvel met bos-park een calvaire (kruisweg) gebouwd waarin de lijdensweg van Christus is uitgebeeld in diverse nagebouwde grotten (waarbij men wat kitsch niet schuwde).
Bij de uitgang was een Mariakapelletje met wanden vol marmeren dankbordjes, ook recente. Mooi om te zien hoe mensen daar troost uit halen!
Daarna via een binnendoorweggetje (hoera, eindelijk een tankstation met goedkope Belgische benzine!) naar de grens bij Teuven/Slenaken.
Het is altijd een beetje lastig te bepalen of ze in de omgeving van Moresnet en Aubel Duits, Waals of Vlaams spreken, maar ten zuiden van Slenaken begint de Voerstreek, waar men zéér fanatiek aan het Vlaams vasthoudt (ik herinner me nog de taalstrijd uit de jaren tachtig). Ten oosten daarvan is afwisselend Waals en Duits de voertaal, gelukkig ben ik die talen genoeg machtig (hahaha) om een menukaart de baas te kunnen
Verder blijkt het in een groot deel dinsdagrust te zijn, er was amper horeca over en ik lustte wel een lunch en een kopje koffie. Pas in Teuven vond ik wat, maar daar kon ik weer niet pinnen. Het was wel een geweldige rit!
Uiteindelijk kwam ik, met wat in Slenaken gepind geld, in Noorbeek terecht, waar ik het kerkje bezocht, nu eindelijk ook van binnen. Iemand was net bezig het orgel te demonstreren, wat wel indrukwekkend was.
Een hapje eten kon uiteindelijk in Mheer, waarna ik richting Mesch ging (het allerzuidelijkste dorp, hier kwamen de geallieerden in '44 Nederland binnen). Een prachtige omgeving, veel landbouw, vergezichten, kleine weggetjes en een uitkijktoren!
Het kerkje van Mesch is waarschijnlijk één van de oudste van Nederland. Een piepklein kerkje met een Mariakapelletje, de kerk zelf was afgesloten met een sierhek. Ik heb nog wat rondgewandeld, maar was al best moe.
Via Eijsden ben ik binnendoor terug naar het huisje gegaan, ruim 100 foto's van geveltjes, kapelletjes, koeien, kerkjes en zo rijker 
Morgen met de bus naar Maastricht en Aken!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten