donderdag 7 augustus 2014

Laatste dag in Limburg

Vandaag eruit gehaald wat er nog in zat op deze laatste dag. Eerst naar Houthem, de kerk van Sint Gerlach, de kluizenaar die aanvankelijk in een holle eik woonde. Het kerkje is later van top tot teen beschilderd (er hoorde toen een klooster van rijke adellijke dames bij).

Niet ver daar vandaan is de kluis (kluizenaarswoning) van de Schaelsberg. Van 1672 tot 1930 woonden hier kluizenaars. Het klokje op de kluis (hun woning) is al een tijdje mijn ringtone ;-)

In zowel de Gerlachkerk als de kluis van de Schaelsberg werd ik heel hartelijk ontvangen. Ik kreeg een rondleiding, en op de Schaelsberg liet de man die dat deed aan kinderen even het klokje horen. Heel apart om mijn "ringtone" in real life te horen!
Ook hier trof het me weer hoe aardig en gastvrij de mensen zijn! Vooral als ze merken dat je zelf respectvol interesse hebt in "het Rijke Roomsche Leven" ontstaan er al gauw mooie gesprekken.

Daarna heb ik een wandeling gemaakt rond kasteel Schaloen en de Geul.

Dit ligt allemaal in de directe omgeving van Valkenburg. Er waren ontzettend veel wandelaars en fietsers, ik meende zelfs Laurens ten Dam te hebben zien fietsen in Oud Valkenburg, of misschien was het een goede dubbelganger?

Tenslotte heb ik nog een stukje door Meerssen gewandeld, maar dat viel tegen. De basiliek was gesloten, het park half toegankelijk, er waren borden met mededelingen over samenscholingsverboden en het was allemaal wat verloederd. Jammer.

Maar met een totaal van over de 400 foto's, waarvan al over de 100 vandaag, was dat slechts een klein smetje op een verder uiterst geslaagd retraite-midweekje!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten