woensdag 24 september 2014

September

Het tuinseizoen is alweer bijna voorbij! Ik ben erg tevreden over de voortuin, het op de schop gooien vorig jaar was een goede beslissing: de lage maar brede budleya naar achter, en een boel gele, paarse en blauwe plantjes van de uitverkoop erbij. En die doen het uitstekend en vooral als de rode bessen van de hertshooi opkomen geeft dat opvallende contrasten!
Verder heb ik van de buurvrouw stapelbakken van beton gekregen, voor een mooi randje.
De achtertuin was wat gemengde gevoelens. Alles stond heel vroeg in bloei, de vijver deed het uitstekend, alleen was ik halverwege de zomer opeens mijn goudelritsjes kwijt!
Het was vooral ook erg leerzaam. Bijvoorbeeld: een budleja niet snoeien = chaos! En die schattige witte malve moet je echt in toom houden, net als de witte campanula. De scharnierbloem heb ik gerooid wegens agressief woekergedrag. Het kostte me waarschijnlijk zelfs enkele riddersporen en echinacea (er staan twee nieuwe riddersporen klaar om geplant te worden).
Juli was snikheet. Daar hield de rijkbloeiende margriet niet van. DIe was in één keer dor. Omdat het zo’n enorme struik is geworden heb ik hem gescheurd en op de plek van de scharnierbloem gezet.
In de vijver heb ik vorige week drie grondeltjes en wat blauwe windes gedaan, plus teveel aan planten verwijderd. En kijk eens wie daar verschenen? De goudelritsjes!
Het kikkerdril heeft een boel kleine, zwarte kikkertjes opgeleverd. Maar ik zag deze week ook een volwassen kikker, een mutant want hij was boterbabbelaargeel!
De bronzen clematis heb ik verplant naar de schutting want hij was mooi maar te onopvallend. En ik had de ruimte nodig. Ook heb ik een gele perzik tegen de schutting. De gewone clematis begon aanvankelijk goed maar stierf later grotendeels af.
De pitloze Glenora-druif leid ik vanaf de rozenpoort over een draad, over de 2 palen waar die draad over loopt heb ik een Chardonnay en Cabernet Sauvignon geplant (uitverkoopje van AH!).
En mijn grote trots is de net gearriveerde miniboompjes peer Red Williams en perzik Rubira (met rood blad)!
Binnenkort de woekerende aardbeien uitgraven en in de laatste betonbakken doen. Even wat bessenstruikjes verplanten, salie in een pot, rabarber naar voren, de vijg mag blijven staan, die wordt vast groter dan de perzik.
Verder heb ik, deels uit de uitverkoop, een stam met kruisbes Hinnonmäki Röt en een minikiwi Issai.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten