zaterdag 3 oktober 2020

Coronagedoe

 Trump is naar het ziekenhuis gebracht en krijgt een experimentele behandeling, steeds meer vertrouwelingen blijken ook besmet. Vorige week was er een feest in de tuin van het Witte Huis n.a.v. de nominatie van Amy Coney Barrett, de kandidaat van Trump voor het Hooggerechtshof. Dit lijkt nu een soort superspread event te zijn geweest. Trump is 74 en heeft overgewicht, en volgens CNN ook hartproblemen, dus de wereld volgt het met spanning. Hij zou milde klachten hebben. Zelf twitterde hij "going well, I think" en CNN meldt dat hij een "exhausted" indruk had gemaakt.

Vorige week had Mister President vanwege de naderende verkiezingen (ook dat nog) een debat met de democratische kandidaat Biden. Dit werd een ordinaire schreeuw- en scheldpartij die eerder bij Jerry Springer thuishoorde. Biden is gelukkig negatief getest,

DAVID HORSEY/TRIBUNE CONTENT AGENCY



Bron van deze en de volgende cartoon: https://www.inquirer.com/health/coronavirus/coronavirus-covid-19-pandemic-trump-cartoons-20200313.html

Oh ja, die testen... Wat een gedoe is dat in Nederland. Hier in de polder is de teststraat 20 km verderop. Heel vervelend als je geen auto hebt, want ze komen alleen nog thuistesten als je bedlegerig bent of terminaal. Inmiddels heb ik met mijn behandelaar afgesproken dat ik in geval van twijfel het gezondheidscentrum mag bellen, naar de manager mag vragen en dan bespreken we de alternatieven. Omdat ik elk jaar als de R in de maand is regelmatig loop te kuchen, is telkens isoleren en testen eigenlijk onuitvoerbaar. Ik heb het advies gekregen buiten de deur een mondkapje te dragen zodat ik, in geval van het worst case scenario, niet al te besmettelijk ben. Als de klachten langer dan een paar dagen duren moet ik dus de manager van het gezondheidscentrum bellen.

Maar die lokatie 20 km verderop is inmiddels ook voor mensen met een auto onbereikbaar geworden. Ik heb de laatste weken meerdere mensen uit mijn gemeente gesproken die minstens 60 km verderop terecht konden. Gisteren werd ik gebeld door iemand die een afspraak wilde afzeggen wegens verkoudheid. Ze kan pas morgen in een teststraat terecht - bijna 70 km verderop! Deze persoon weet dus nog niet of ze besmet is, al mijn andere vrienden en kennissen zijn gelukkig negatief getest.

Ondertussen wordt geadviseerd (want verplichten kan juridisch niet)  in openbare ruimtes en winkels een mondkapje te dragen (enkele uren nadat mijn behandelaar dat adviseerde). Natuurlijk levert dat weer de nodige discussies op, what's new. Ook de deskundigen spreken elkaar steeds meer tegen. Als we nog niet verdeeld waren door Zwarte Piet, genderneutraliteit, ons slavernijverleden of roken op een terrasje, dan worden we het nu wel door het hele coronagebeuren.

En hoewel AFAS nog steeds geen toestemming heeft voor een groter publiek, staat Floor Jansen toch nog steeds op de agenda voor o.a. 18 oktober. Heb ik toch nog iets om me op te verheugen! Mondkapje gaat natuurlijk mee en ik zal proberen niet hard mee te zingen (is voor de mensen om me heen ook prettiger).

Nota bene: ik ben zéér anti Trump, en omdat hij maling had aan het virus kreeg ik een "lekker puh"-gevoel, maar vanzelfsprekend wens ik hem niet het allerergste toe, maar hoop ik dat het bij milde verschijnselen blijft. En dat Biden volgende maand wint, al schijnt die ook niet het scherpste mes in de keukenla te zijn. 
Maar je kon er op wachten dat de prachtigste cartoons en tweets verschenen n.a.v. de besmetting.

Hier is een samenvatting van tweets van The Best Social Media - NL. En twee reacties daarop:

Topfan
“I’m tested positive on the COVID virus, not COVID-19 but COVID-19000000000 it’s huge, it’s enormous, it’s the greatest virus a man ever had”. Aldus Trump

My thoughts and prayers for the virus...



Geen opmerkingen:

Een reactie posten