zaterdag 10 oktober 2020

Coronatesten + geen auto = jammer joh...

 Maandag jl (5 oktober) kreeg ik lichte verkoudheidsverschijnselen met wat verhoging. Wensdag hoorde ik dat iemand met wie ik anderhalve week eerder in één ruimte heb gezeten, positief getest is. Ik weet dat ze niet echt ziek was toen ze getest had, ze had ook lichte verschijnselen. Kortom: een goed moment om te gaan testen.

Probleem: ik woon 20 km van een teststraat, maar in de praktijk wordt mijn regio 65 km verderop gestuurd en ik heb geen eigen vervoer...

Nou heb ik vrij recentelijk afgesproken dat ik in geval van testnood iemand in ons gezondheidscentrum moest bellen om te kijken of er een andere oplossing is. Zo gezegd zo gedaan. Ik werd heel serieus genomen en ze begrepen mijn probleem en de ernst om te gaan testen. Ze zouden het uitzoeken. Even later werd ik teruggebeld: nee, ze vonden het heel akelig, maar ik kon niet in mijn eigen gemeente worden getest. Er lag nog één test op dat moment, en als ze moesten kiezen tussen iemand die doodziek was van de verschijnselen en mij met lichte verschijnselen, dan was het antwoord: de doodzieke persoon testen.

En het beleid was, al klinkt het niet sympathiek: geen vervoer = niet ons probleem.

Het werd me goed en met veel begrip voor mijn situatie uitgelegd. Geadviseerd werd, om toch maar een afspraak in mijn eigen regio te maken en kijken of ik, met handschoenen en maskers, door iemand of het OV er heen kon gaan.

Ik bel dus de GGD en kan pas voor vandaag eind van de ochtend een afspraak maken.

Ik word kort daarna weer gebeld door het gezondheidscentrum, de persoon die ik eerder aan de lijn had, had ook met mijn huisarts overlegd en samen besloten ze: zeg die test maar af, veel te veel gedoe voor jou. Ik moest in quarantaine gerekend vanaf de dag dat ik die positief geteste persoon heb gezien. Gelukkig, die termijn heb ik net gehaald! Dan moest ik mezelf isoleren tot ik een etmaal klachtenvrij ben geweest. Als  de klachten erger worden moest ik natuurlijk wel bellen. Temp en saturatie (95-99%) moet ik ook in de gaten blijven houden. Ik heb gelukkig een saturatiemeter geërft van mijn vader (die toevallig gisteren 2 jaar geleden was overleden).

Dus ik heb woensdag druk woest in het rond zitten appen en bellen om van alles af te zeggen (inclusief de test) voor in ieder geval deze week en ben in quarantaine gegaan. Ook heb ik geprobeerd boodschappen te bestellen. Dat kan echter pas volgende week donderdag, voor € 6,50! Gelukkig heb ik nog voorraad en een vriendin die voor me haalt wat op dreigt te raken en dit voor de deur zal zetten.

Tot overmaat van ramp krijgt één van mijn kinderen diezelfde dag een vervelend ongeluk waarmee hij met de ambulance naar het ziekenhuis moest en vervolgens de komende weken beperkt mobiel is. En ik kan niks voor hem doen, kon niet eens bij zijn bed zitten om hem te steunen! Kortom, het was me het weekje wel weer...

Het goede nieuws is, dat ik vandaag (tot nu toe) klachtenvrij ben, wat betekent dat ik morgen (mits ik klachtenvrij blijf) uit quarantaine mag. Dan kan ik in ieder geval kind helpen met zijn boodschappen...

Geen opmerkingen:

Een reactie posten