maandag 12 januari 2004

Natuur van slag?

Op de nieuwsgroep nl.tuinen las ik het volgende... Ik heb wel vaker gehoord dat fruitbomen een herfstbloei gaven, maar dat er zelfs vruchtjes aan kwamen...? Ik vraag me af of het volwaardige appeltjes worden, maar ik vind dit soort berichten altijd erg interessant!

Afgelopen zomer hadden m'n fruitbomen onder de droogte te leiden. Een voor een lieten ze hun bladeren vallen. Ze hadden weinig fruit, vanwege de late nachtvorst in het voorjaar.
In de herfst was een van mijn bomen 'in de war'. Hij begon te bloeien. Ik verwachtte dat deze bloei in de kiem gesmoord zou worden, maar nee, de boom zette dapper door. De bloemen bleven, ondanks kou en wind. Zelfs na de eerste nachtvorst bleven de bloemen zichtbaar.
Nu liep ik zojuist een rondje door de tuin, taxerend hoe de fruitbomen het zullen gaan doen. Tot mijn grote verbazing zag ik aan de bewuste appelboom enkele piepkleine appeltjes hangen. De boom is dus nog steeds ' van slag'.
Het is mij trouwens een raadsel waardoor de bloemen waren bevrucht. Voor zover ik weet is de boom geen zelfbestuiver. Het is een zoete ermgaard of een groninger kroon (een van twee, dat zal ik moeten nakijken).

Geen opmerkingen:

Een reactie posten