vrijdag 5 april 2013

Borstkankerpatiënte bedankt voor steun: hartstikke lief!

Maar ze is er nog niet: "Het is nog onduidelijk of Angelique zich binnenkort voor de bezwarencommissie van de gemeente moet verantwoorden of dat er geschikt wordt. In juni kijkt de gemeente opnieuw hoe het met haar gaat en wat haar situatie voor consequenties heeft voor haar uitkering."

https://www.rtlnieuws.nl/nieuws/artikel/2750121/borstkankerpatiente-bedankt-voor-steun-hartstikke-lief

Sinds Angelique van der Wulp op 20 maart haar verhaal deed aan RTL Nieuws is er een storm van reacties losgekomen. Ze vertelde dat de gemeente Meppel haar uitkering stopzette omdat ze zou samenwonen. Haar vriend was te vaak bij haar geweest, toen ze net had gehoord dat ze borstkanker had.
Angelique is heel blij met alle steun. "Een actiepagina op Facebook met intussen meer dan 760 leden, plannen voor een inzamelingsactie. En er is zelfs iemand een grote mand met eten komen brengen!", vertelt Angelique aan verslaggever Britta Sanders. "Hartstikke lief."

Vriend regelmatig bij haar thuis

Toen Angelique net de diagnose van borstkanker te horen had gekregen, was haar vriend regelmatig bij haar thuis om haar te steunen. "Dat kun je op zo'n moment wel heel goed gebruiken", aldus Angelique.
Maar de gemeente Meppel zag dat anders. Na surveillance voor het huis van Angelique constateerde de gemeente dat haar vriend meer dan drie dagen in de week bij haar was en maakte daaruit op dat de twee samenwoonden.

'Regels zijn regels, kanker of geen kanker'

De uitkering van Angelique voor een alleenstaande moeder met twee kleine kinderen werd daarom met terugwerkende kracht stopgezet. "Ze zeiden: regels zijn regels, kanker of geen kanker."
Nadat Angelique haar verhaal vertelde aan RTL Nieuws, was de aandacht overweldigend. Een avond van de SP in Meppel werd afgelast, omdat er een enorme, oncontroleerbare toeloop werd verwacht van mensen die hun steun aan Angelique wilden uitspreken.
Wethouder Myriam Jansen zou spreken en Angelique en haar vriend zouden erbij zijn. De SP besloot de avond af te blazen, toen de bijeenkomt werd aangekondigd op de Facebook-actiepagina en uit de hand dreigde te lopen.
"Het helpt me echt, super om te zien hoeveel mensen in actie komen", aldus Angelique. "Want in februari dacht ik nog: ligt het aan mij of is dit echt belachelijk en bikkelhard? En nu iedereen zo reageert, weet ik dat dit gewoon niet mag gebeuren." De Facebook-actie is op haar verzoek even stopgezet. "Ik wilde afwachten of ik mijn uitkering terug zou krijgen."

Nieuwe aanvraag goedgekeurd

"Intussen is mijn nieuwe uitkeringsaanvraag gelukkig goedgekeurd en mag mijn vriend zo vaak bij me zijn als ik wil. Hij is officieel geaccepteerd als mantelzorger door de gemeente." En woensdagavond kwam de burgemeester zelfs bij Angelique op bezoek, om te praten over wat er is gebeurd.
Het is nog onduidelijk of Angelique zich binnenkort voor de bezwarencommissie van de gemeente moet verantwoorden of dat er geschikt wordt. In juni kijkt de gemeente opnieuw hoe het met haar gaat en wat haar situatie voor consequenties heeft voor haar uitkering. Voorlopig probeert Angelique haar kracht en energie te richten op de komende operatie.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten