zondag 14 april 2013

Lente!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

En daar is geen uitroepteken teveel aan…! Want mên, wat heb ik uitgekeken naar die lente omdat (variatie van dat liedje van Gerard Cox) die koude winter maar niet voorbij wou. Kou, droogte… En nadat we eindelijk wat regen kregen, galoppeerde de temperatuur vandaag over de 20 graden!
En kijk eens…? Mijn botanische tulpjes bloeien! Sorry, foto vergeten, want wat was er veel te doen in de tuin… Zaaien, zaailingen verspenen, oude takjes wegsnoeien en kijken wat de winter niet was doorgekomen. Op zich viel het mee, maar de winterslachtoffers waren wel een paar planten die ik liever wél de winter door had zien komen. De pitloze druif heeft kapotte knoppen en dat geldt ook voor de tuinhortensia’s (combi van maartvorst met de oostenwind, vrees ik).
De rozemarijn heeft de winter ook niet gered, maar die is tamelijk goedkoop te herplaatsen. En dat heb ik dan ook gedaan…!
Ik heb vorige maand vlak voor pasen bij de Lidl zaadbanden gekocht. Het zaad is er sowieso al spotgoedkoop, er zit dan wel minder in maar voor mij is het genoeg. Voor iets meer geld (1,49 geloof ik) verkopen ze ook zaad in linten van papier, dat zaait wat makkelijker. Ik kocht leeuwenbekken en gemengde zomerbloemen en de linten waarin het verwerkt was waren verdeeld in verschillende hoogtes. Dat stond niet op de verpakking zodat ik mijn zaaiplan even moest aanpassen, maar het kwam me wel beter uit…!
Ik heb begin maart uien en wortel gezaaid, maar vraag me af of die de maartvorst/oostenwind wel hebben overleefd. Ik heb nu de leeuwenbekken ervoor gezet. De zomerbloemen staan naast de schutting, net als de gekleurde snijbiet. Tegen de schuur heb ik, met een rekje (restant van de gaasschutting die ik vorig jaar heb laten bouwen), lathyrus gezaaid.
Voor de leeuwenbekken en de (hopelijke) uien en wortel heb ik erwtjes geplant die lag blijven.
Bij de witte Engelse roos en de blauwe ridderspoor heb ik hogere leeuwenbekken gezaaid, de lagere leeuwenbekken staan langs het “paadje” en voor de sierappel.
Vorige week heb ik ook gladiolen en dahlia geplant. Dahlia: Gerry Hoek, Shooting Star, Duet, Avignon en Bishop of Llandoff. Tamelijk traditionele rasjes. Gladiolen: WHite Prosperity, Blue Isle en Fidelio. Die staan wat meer achterin de tuin, bij de pruimenboom.
Ik heb in de linker achterhoek van de tuin ook een mengseltje zonnebloemen gezaaid.
De vaste planten kwamen al boven, ik zie nu ook de pioenen voor de appelboom boven komen. Twee van de drie, de derde komt nog, of helemaal niet, maar ach, ik heb het uit de herfstuitverkoop 😉
In de voortuin heb ik wat lage zonnebloemen gezaaid en de zaailingen van de afrikanen geplant, al is dat wel een gok want een nachtvorst is nog mogelijk. De krokussen en winterakonieten zijn na de “dooi” uitgebloeid, de narcissen exploderen nu (de vroege narcisjes bloeiden al).
De sierappels lopen uit in de voortuin maar bloeien nog niet. De fruitbomen en sierappel achter zijn wat meer achter.
Ik moet eigenlijk binnenkort weer foto’s maken…!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten