dinsdag 9 april 2013

Einde kou en winter in zicht?

Maart was zeer koud en droog. Ondanks de 18 graden op 5 en 6 maart. Halverwege de maand hadden we zelfs te maken met harde ijskoude oostenwind en de waarschuwing dat we op moesten passen voor bevriezingsverschijnselen! En toen ik op 30 maart de polder uit reed bij Harderwijk zag ik een ijsveld in het water (die inmiddels wel weggedooid is). Ja, het is een koud voorjaar
Op 7 april kregen we nog een ijskoud toetje, “de gifbeker moet helemaal leeg” twitterde Jan Visser. Woensdrecht -6,2 graden, en plaatselijk -10 aan de grond…
Bomen en struiken zijn nog steeds kaal, maar nu de temperatuur de 10 graden gisteren eindelijk heeft bereikt begint er toch een beetje beweging in te komen. De kleine narcisjes bloeien al, maar de grotere beginnen nu ook voorzichtig te openen. De forsythia is nog dicht, maar je ziet de knoppen wel geler worden. De knoppen in de bomen beginnen wat groter te worden, hier en daar zie je al lichte “stippen”. Ook zijn er nog steeds volop sneeuwklokjes, maar geen (vroege) tulpen (op een enkel exemplaar na). Het hoefblad en speenkruid begint nu te bloeien. De knoppen in mijn sierappel beginnen te zwellen, een paar zachte zonnige dagen en ze zullen bloeien.
Leuk, die lentebodes, maar er zijn februarimaanden geweest waarin de natuur al net zo ver was, soms zelfs verder…!
Het is ook heel droog. Ik heb afgelopen week de tuin gesproeid omdat de chrysanthen verdorden zodra ze boven de grond kwamen. De blauwe druifjes verdorden ook al. Maar de komende dagen wordt er zowaar wat regen verwacht! Niet veel, maar net genoeg voor een groenexplosie, hoop ik. En anders pakken we de spuit er nog maar even bij.
Er wordt ook een hooikoortsexplosie verwacht omdat alles tegelijk zal gaan bloeien. Ik merkte vanmorgen al de eerste verschijnselen…! Elk voordeel (eindelijk lente) heeft zijn nadeel. Maar gelukkig zijn daar pilletjes tegen 😉

Geen opmerkingen:

Een reactie posten