Albert Heijn zoekt de komende weken contact met trouwe kopers van Euroshopper-producten.
Het verdwijnen van de 550 artikelen onder die merknaam heeft geleid tot protesten onder vaste gebruikers, die zich op de website Ikbeneeneuroshopper.nl hebben verenigd.
Zij zijn het niet eens met de transformatie van het budgetmerk van Euroshopper naar AH Basic. De gebruikelijke slogan van de website ('Bukken is besparen’) heeft een aangepast motto gekregen: 'Ik buk niet voor basic’.
Het concern zegt de actie voor het behoud van Euroshopper te kennen en te waarderen, maar niet op het genomen besluit terug te keren. ''We weten dat er fans zijn. We hebben echter gemerkt dat we de budgetproducten moeten aanpassen en hier en daar moeten verbeteren’’, aldus Jan-Christiaan Hellendoorn namens AH.

Concurrentie

Volgens Hellendoorn zijn sinds 2009 pogingen ondernomen om het Euroshopper-merk meer betekenis te geven, maar is dat onvoldoende gelukt. Het AH Basic-merk moet duidelijk maken dat Albert Heijn de concurrentie met prijsvechters Lidl en Aldi aankan.
De eerste scharreleieren onder de nieuwe naam zijn deze week geïntroduceerd. Voor het einde van het jaar is het Eurshopper-merk volledig vervangen.
Vaste fans willen daar vooralsnog niets van weten. De website Ikbeneeneuroshopper.nl heeft vandaag al meer dan 40.000 bezoekers getrokken.

Protestactie

Een zekere 'Johnny’ noemt het besluit van AH op de website 'een trieste dag’. ''Ik stel voor dat iedereen die een roodwit hart heeft, vanaf morgen als statement een rouwband (met ES logo) in de AH gaat dragen! Zou een mooie protestactie zijn!’’
Een speciale protestpagina op Facebook heeft inmiddels bijna 3000 'likes’ opgeleverd, zegt initiatiefnemer Tom Seuren. Hij heeft in oktober vorig jaar het initiatief genomen voor de fansite, omdat de producten volgens hem populair zijn onder studenten. Daarop zijn ook recepten en Euroshopper-toppers (bier, energydrink) en -floppers (spekreepjes) te vinden.
Seuren zegt het verdwijnen van het merk te betreuren en wil Albert Heijn bewegen op zijn schreden terug te keren. ''AH onderschat de kracht van zijn eigen merk. Heel stom dat ze ermee stoppen’’, zegt hij.

Tests

Tijdens zijn studie bedrijfskunde zegt Seuren de producten voor het krappe budget te hebben leren waarderen. Eenmaal aan het werk organiseerde hij regelmatig blinde testen om de vooroordelen tegen de kwaliteit van het budgetmerk van AH weg te nemen.
''We hebben regelmatig biologische lunches georganiseerd, waarbij bleek dat de collega’s het verschil tussen de producten niet eens proefden. Euroshopper komt vaak heel goed uit de bus en jongeren moeten nu eenmaal op de kleintjes letten’’, zegt de Euroshopper-fan.

Cultstatus

Het budgetmerk heeft volgens hem in sommige kringen een cultstatus gekregen. ''Je haat het of je houdt ervan. Een tussenweg is er bijna niet’’, aldus Seuren.
Bij voldoende animo wil hij uit protest T-shirts laten drukken. Die kosten tien euro per stuk. Hij belooft dat ze van onversneden Euroshopper-kwaliteit zullen zijn.