zaterdag 6 april 2013

Tja...

Via Facebook:
Huub Bellemakers
U denkt: dit is satire van Jeroen Weghs Maar nee. Een fucking Babyboomer die klaagt die ie nog maar 4200 netto poer maand pensioen heeft. En daardoor nog maar 4 keer per jaar naar het concertgebouw kan. Echt waar. Manmanman



Wie veel heeft kan veel verliezen! En dat is eng en bedreigend, zeker als je leeft met "maar ik werk er hard voor dus ik heb er recht op". Dan is welvaart een reus op lemen voeten.

Maar je kan nog degraderen van een dure auto naar een goedkope auto (als je echt niet zonder kan). Geen dure kleding maar goedkope of tweedehands kleding (laatst een ART-jas gekocht voor 7,50, pas na de aankoop zei iemand me dat die nieuw 200 euro zijn en op Marktplaats 50-100 euro doen). Geen drie weken all in in het hoogseizoen (totaal duizenden euro's) maar op vakantie op de camping of buiten het seizoen (ik herinner me nog een zeer geslaagd lowbudgetvakantie in Normandië 😊 ).

Concerten en uitjes met etentjes en zo zitten er nu even niet in, en tot mijn verdriet moet ik ook uitstapjes als de expositie van Ciou in Amsterdam aan me voorbij laten gaan omdat ik de reiskosten even niet kan missen, maar er zijn nog genoeg alternatieven: muziek via Spotify (het enige abonnement dat ik nog heb), lekker eten kan thuis ook, straks lekker in de tuin werken, wandelen met mijn hondje, en wie weet in het najaar toch weer genoeg gespaard hebben voor een lowbudget vakantie?

En vooral héél dankbaar zijn dat ik niet in de schulden zit, en dat dat echt niet alleen maar komt omdat ik zo'n brave meid ben, want schulden en problemen kunnen ook toeslaan als je goed je best doet en hard werkt maar te maken krijgt met nare pech, een ongeluk of een instantie die heeft geblunderd... (ik ken helaas real life voorbeelden genoeg).

Welvaart is NIET vanzelfsprekend, zelfs niet als je vindt dat je er recht op hebt omdat je zo goed je best doet en hard werkt. Maar als dat tot je doordringt, zoals bij deze meneer, is dat even hard schrikken.

Gelukkig kan hij nog bezuinigen. En ik ook, maar er zijn steeds meer mensen die zelfs dat niet meer kunnen...

Geen opmerkingen:

Een reactie posten