donderdag 11 juni 2020

Kamervragen over verbod scootmobiel in zorgvervoer

Eén van de meest absurde maatregelen is het scootmobielverbod in het zorgvervoer, zogenaamd omdat scootmobielers meer "contactmomenten" hebben, terwijl zij over het algemeen juist relatief zelfstandig zijn!

Er zijn nu ook kamervragen gesteld, lees ik:


(kleine kanttekening: de foto in de link is geen scootmobiel maar een elektrische rolstoel - en die mag er wél in!)

Kamervragen over ‘verbod’ op scootmobielen in zorgvervoer

Gepubliceerd op 11-06-2020 om 09:22

Het coronaprotocol voor veilig zorgvervoer schrijft voor dat er geen mensen met scootmobiel vervoerd kunnen worden. Hiermee wordt een te groot aantal contactmomenten voorkomen. Kamerleden van 50PLUS hebben hier vragen over gesteld aan de ministers van Volksgezondheid en Infrastructuur en Waterstaat.

Het voorschrift dat scootmobielen voorlopig niet welkom zijn aan boord van taxibusjes, is één van de aanvullende maatregelen uit het protocol voor zorgvervoer dat de sector heeft opgesteld. “Scootmobielen kunnen niet mee in het vervoer. Hiermee wordt voorkomen dat er teveel contactmomenten zijn tussen chauffeur en de reiziger en tussen de chauffeur en de scootmobiel”, aldus het protocol.

Dat heeft gevolgen voor de 74-jarige Moena de Koning uit Zoetermeer. “Ik ben niet volledig gezond maar ook zeker niet ziek, en ik ben de coronaperiode tot toe goed doorgekomen. In die maanden ging ik af en toe wel naar buiten met mijn scootmobiel, maar meer ook niet. Nu er wat meer mag, wil ik graag met mijn dochter naar Scheveningen voor een bezoek aan museum Beelden aan Zee. Van daaruit kunnen we ook de boulevard op en even lekker op het terras zitten. Een heerlijk dagje uit waar ik echt weer eens zin in had.”

‘Niet voor mensen met scootmobiel’

Zonder scootmobiel kan Moena de Koning zo’n dagje uit niet maken. Met een actieradius van 30 kilometer is in dat voertuig zelf op en neer van Zoetermeer naar Scheveningen ook geen optie. De Koning wilde dus een rit met de regiotaxi boeken. “En toen kreeg ik dus te horen dat ik met mijn scootmobiel niet mee mag. Met Valys en een reguliere taxi is dat hetzelfde verhaal. Alles wordt een beetje losser, maar niet voor mensen met een scootmobiel.”

Het argument dat hiermee het aantal contactmomenten tussen chauffeurs en passagiers wordt beperkt, zegt haar weinig. “Ik ben nog nooit geholpen met in- en uitstappen. Ik moet altijd zelf mijn scootmobiel naar binnen rijden en de chauffeur bedient dan de knop van de lift, en zelfs dat heb ik wel eens zelf gedaan.” Zonder de scootmobiel kan ze niet doen wat ze wil doen, maar mét scootmobiel mag ze die dingen nu ook niet doen. “Dat ding is gewoon hartstikke handig, maar hij mag dus niet mee.”

Waarom rolstoel wel?

Dat Moena de Koning niet de enige is die hier tegenaan loopt, blijkt wel uit het feit dat Léonie Sazias en Corrie van Brenk namens 50PLUS Kamervragen over het onderwerp hebben gesteld. Zij willen daar graag antwoord op hebben van ministers Hugo de Jonge en Cora van Nieuwenhuizen, respectievelijk van Volksgezondheid en Infrastructuur en Waterstaat. “Wat vindt u van het feit dat in de protocollen staat aangegeven dat een scootmobiel niet mee mag in het vervoer omdat dit te veel contactmomenten veroorzaakt?”, willen zij graag weten. De overigen Kamervragen luiden als volgt:

  • Kunt u uitleggen waarom een scootmobiel voor meer contactmomenten zorgt dan bijvoorbeeld een rolstoel, die wel mee kan?
  • Kunnen er geen manieren worden bedacht waardoor de contactmomenten minder worden?
  • Zijn er nog andere onderliggende redenen voor het niet vervoeren van een scootmobiel? Zo ja, kunt u dit nader toelichten?
  • Is het niet vervoeren van een scootmobiel in lijn met de RIVM-richtlijnen?
  • Deelt u de mening dat het niet vervoeren van een scootmobiel een ernstige vermindering is van de mobiliteit van degenen die afhankelijk zijn van een scootmobiel?
  • Is er in het protocol meegenomen dat iemand die urgent moet reizen, voorrang krijgt?
  • Zijn de protocollen van een tijdelijke aard?

Geen opmerkingen:

Een reactie posten