zaterdag 6 juni 2020

Coronajournaal begin juni

Ik heb te maken met wat medische aandachtspuntjes waarvoor ik gelukkig bij de huisarts terecht kan. Daar had ik vorige week al over geschreven.
Op 2 juni heb ik wat bloed laten afnemen in de polikliniek van mijn gemeente. De ingang was deels gebarricadeerd met linten, er was ook hier een eenrichtingverkeerpolitiek. Handen desinfecteren en naar de balie achter plexiglas. Ik kreeg een reeks vragen of ik koorts had, verkouden was, kortom coronagerelateerde vragen die ik gelukkig allemaal negatief kon beantwoorden. 

Maar toen kwam de vraag: "Heeft u astma, COPD of hooikoorts?" Ja, en toen had ik de jackpot...! Ik moest een weggooimondkapje dragen. 

Nu maakte ik het zelf mee hoe het is als je uitgeademde wasem tegen je mond en neus blijft plakken. Het schept een heel ongezonde sauna-situatie achter dat mondkapje. Eerder heb ik al de vergelijking met een petrischaaltje gehoord. Maar ik realiseerde me dat het allemaal veel erger kon (ik kreeg het niet benauwd, het was gewoon wat onaangenaam) en dat zorgpersoneel die volledig ingepakt aan het werk moesten met pakken, mutsen en handschoenen (en die zijn ook heel onaangenaam, weet ik met mijn cateringervaring) dit uren achter elkaar hebben moeten volhouden.

Ik was snel aan de beurt in de rustige poli en werd net zo snel geholpen, waarna ik via de linten het pand weer kon verlaten.

Gisteren besprak ik de uitslag met de huisarts die besloot: het is geen bloedspoed maar ik zou het wel prettig vinden als je nu naar het ziekenhuis in de grote stad gaat (20 km verderop) voor enkele verdere onderzoekjes. Ambulance was niet nodig, maar OV of regiotaxi raadde de dokter af wegens risicogroep. Gelukkig was er een dierbare die acuut in de auto kon springen en me erheen kon brengen. 

Bij het ziekenhuis aangekomen bleek de hoofdingang niet rechtstreeks bereikbaar. We moesten eerst naar een grote tent, waar drie plexiglas loketjes stonden, met mensen die de bekende vragen stelde m.b.t. ziekteverschijnselen en coronacontacten. Nu geen vraag naar astma, COPD of hooikoorts, dus dierbare en ik mochten onze handen ontsmetten met alcohol en doorlopen, naar de hoofdingang, naar de receptie, die ook achter plexiglas was (zoals zoveel openbare plaatsen tegenwoordig - de producenten en verkopers van plexiglas varen er wel bij!). Het was stil in het ziekenhuis, eerder deze week was al bekend dat mensen niet zo snel meer afspraken maken met huisartsen en ziekenhuizen. De stoelen in de wachtruimtes waren uit elkaar geschoven of om en om afgezet met roodwit afzetlint. Omdat ik het niet netjes vind in een ziekenhuis te fotograferen moeten jullie daar zelf maar een beeld bij vormen😏

De onderzoeken gingen vlotjes. Het zorgpersoneel droeg allemaal mondkapjes en handschoenen, meer maatregelen waren niet nodig nu. Ik hoefde geen mondkapje op, ook niet tijdens de onderzoeken.

Maak je geen zorgen, er is niks ernstigs aan de hand, maar er komen deze zomer nog wel vervolgonderzoeken. Want ook dat gaat inmiddels weer gewoon door. Al is het met afzetlint, ontsmettingsalcohol en meters plexiglas.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten