vrijdag 29 mei 2020

Coronajournaal 29 mei

Op 1 juni gaan o.a. de terrassen weer open, afgelopen weken zijn er al meer maatregelen versoepeld. Zo is de bieb weer "echt" open, wel met mandjes, een looproute en veel beperkingen. Handen ontsmetten bij de ingang!

Ook moest ik even langs de huisarts (niks ernstigs, maar er moest wel even naar gekeken worden). Bellen voor een afspraak ging met een heel (ingesproken) verhaal vooraf. Ik maakte de afspraak toen ik de assistente aan de lijn had gekregen en zij vertelde dat ik de instructies die daar aan de deur hingen moest opvolgen en absoluut niet mocht komen bij koorts of verkoudheidsklachten.

Vanmorgen was het zover. De huisartsen zitten in een praktijk waar ook een apotheek zit. Die heeft een streng deurbeleid: twee personen binnen, de rest wacht buiten op anderhalve meter afstand. Gelukkig is het sinds de crisis vrijwel altijd mooi weer! Ik moest elders in het gezondhheidscentrum zijn. De schuifdeuren naar de huisartsenpraktijk waren niet van buitenaf te openen en ik moest in een andere ruimte wachten tot de assistente me kwam halen. Een ruimte die nogal benauwd was en niet erg geventileerd, met een groot raam op het zuiden waardoor de boel nog eens lekker werd opgestoofd... En omdat er de laatste tijd steeds meer aanwijzingen zijn dat het virus zich in slecht geventileerde ruimtes waarschijnlijk wel prettig voelt, zat ik niet echt op mijn gemak. 

De assistente verscheen al snel en vroeg of ik koorts of verkoudheidsklachten had. Die had ik niet. Ik mocht naar binnen, waar een alcoholflesje stond om de handen mee te ontsmetten en werd naar één van de wachtkamers geleid.

De arts droeg handschoenen, maar geen mondkapje. Fysieke onderzoeken (als in: bloeddruk meten en stethoscoop) gingen door. Er werd besloten dat ik een bloedonderzoek moest doen, maar in tegenstelling tot vroeger kan ik niet op de bonnefooi naar de polikliniek gaan. Via internet kon ik een afspraak maken (wie niet kan internetten kon dat door de arts laten doen).

Na het bezoek reed ik door het centrum naar huis. Ik zag dat de horeca al druk aan het passen en meten is wat terrasjes betreft! Ik ben heel benieuwd hoe dit gaat worden. Ik verwacht niet dat het hier gebeurt, maar ik heb al gehoord van gemeenten waar fietsen in het centrum niet meer mag volgende week, en ook scootmobielen en elektrische rolstoelen worden ook niet meer overal toegelaten. Op Texel heeft dat nog voor ophef gezorgd, maar dat werd later genuanceerd en het bericht is alleen nog terug te vinden in een alleen voor abonnees toegankelijke site van Noordhollands Dagblad. Dit is een probleem waar ik zelf nog niet tegenaan ben gelopen, maar elders al langer speelt in de anderhalvemetersamenleving.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten