vrijdag 29 mei 2020

Zeemantasjes

Kik, Wibra, Zeeman, Primark... Voor kwaliteitskleding moet je er niet zijn, en het is nog maar de vraag of de makers van die kleding ook eerlijk beloond worden en in fatsoenlijke omstandigheden kunnen werken, maar wie een smalle beurs heeft kan er aardig slagen.

Van al die lowbudget textielwinkels (die ook vaak andere producten verkopen) is Zeeman veruit de leukste. Ze hebben zelfspot en maken de kachel aan met pretentieuze dure merken. Zo hadden ze een tijdje geleden speciale onderbroeken in de huismerkkleur kanariegeel met blauwe details. In die tijd was het mode om de bovenrand van je onderbroek te tonen, natuurlijk voorzien van een dure merknaam. En daar kwam Zeeman met een kanariegele onderbroek met blauwe tailleband met daarop in kanariegeel de naam Zeeman. En natuurlijk voor geen geld! Het werd een enorme hit en eigenlijk was het een dikke middelvinger naar die dure onderbroeken met een prijs waarvoor je bij Zeeman een volledige seizoensgarderobe kunt kopen.

Ook herinner ik me de t-shirts waarop de naam Zeeman stond, die werden gepromoot alsof het dure design was.

Zeker weet ik het niet meer, maar ik herinner me vaag dat zowel de boxershorts als de shirts gratis waren. Of in ieder geval belachelijk goedkoop.

Toen kwamen de recycletasjes, en dat was een schot in de roos want het verbod op gratis plastic tasjes kwam er aan. Aanvankelijk in de huiskleuren geel of blauw, later ook in regenboogkleurtjes, én met omruilgarantie: kapot of vies = nieuw tasje. De tasjes zijn best sterk en degelijk, dat viel me niet tegen. Toen één tasje toch een gat kreeg (mea culpa) kon ik die zonder gedoe inruilen. En toen ik op vakantie op Samos met een klassiek blauw exemplaar mijn boodschapjes had gehaald, werd ik lachend (niet uitlachend) begroet door andere Nederlandse toeristen ;-)

Ook kwamen ze met een spotgoedkope trouwjurk. Opnieuw liep het storm!

En ze hebben nu weer wat nieuws: kleine tasjes.

In Zeemangeel en in klassiek zwart, voorzien van een prominent aanwezige Z. En helemaal hip, want, ik citeer: "Gemaakt van Vegan-kunstleer ook tijdens de productie zijn geen dierlijke producten gebruikt. Verkrijgbaar in geel met een goudkleurige Z of in zwart met een zilverkleurige Z. Het mini-tasje wordt geleverd met echtheidscertificaat. Om je set helemaal compleet te maken is er ook een bijpassende portemonnee en een pashouder."

Vooral dat echtheidscertificaat maakt het helemaal af!

Ik weet niet wie dit allemaal bedenkt, maar ik hou van dit soort verkooptechnieken!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten