dinsdag 23 december 2003

Kerstvakantiefilms voor na de kerst

Vandaag al viel de nieuwe TV-Magazine op de mat. Mooi, dan kan ik de nieuwe films van volgende week op een rijtje zetten, net als de films van deze week! Vanavond trouwens enorm genoten van "How the Grinch stole Christmas"... Die kende ik nog niet, maar als Jim Carrey erin voorkomt, zit het altijd wel goed!

Verder zie ik me de komende dagen niet vaak achter de computer zitten, dus jullie moeten het even met mijn kerstvakantiefilmoverzichtje (2x letterwaarde, 3x woordwaarde) doen. Oh ja, dit lijstje is puur mijn persoonlijke smaak, dus als jouw favoriet er niet bijzit... Sorry, maar smaken verschillen! 😉

Zaterdag 27 december - we zitten aan het ontbijt met restjes kerststol, eten restjes salade voor lunch en van de restjes gourmetvlees maken we een prutteltje in de hapjespan... En op de tv kunnen we genieten van:
- Oliver! (België TV1, 13.35) - de Oliver-Twist-versie uit 1968. Altijd leuk in de kerstvakantie!
- Who framed Roger Rabbit (BBC1, 15.00) - met Engelstalige ondertiteling op teletekstpagina 888 (heb je wel nodig, denk ik...!). Een revolutie in animatiefilm was dit in 1988! Met voor die tijd zeer geavanceerde technieken (die er nog steeds heel goed uitzien anno 2003) mengen cartoonfiguren zich zonder problemen met "levende mensen". Verhaal: cartoon-konijn vermoedt dat zijn supermooie vrouw vreemd gaat, en schakelt een verlopen privédetective in, die echter een enorm trauma heeft overgehouden aan cartoons.
- Matilda (16.35, BBC1) - Roald-Dahl-film, van één van zijn laatste kinderboeken. Zeer begaafd meisje van 5 groeit op in een asociaal nest en komt op een verschrikkelijke school. Haar juf is lief, maar de directrice is een bitch en moet dus nodig een lesje krijgen! Hoe dat gebeurt, kan alleen maar bedacht zijn door Roald Dahl...!
- The Magic Sword (Yorin, 17.25) - tekenfilm uit 1998, ik ken hem niet, maar we zijn allemaal dol op het verhaal van koning Arthur en Excalibur. Deze film is NIET het verhaal van Arthur, maar ach, het gaat over ridders, zwaarden en zo en die zijn momenteel zeer in de mode bij ons!
- Mary Poppins (NET5, 18.30) - "Roger Rabbit" was een revolutie in animatiefilms, maar in 1964 kon men ook al aardig wat! Walt Disneyfilm over een gouvernante die nogal, ehhh... vreemd is, maar wél leuk! Zoet, maar goed geschikt voor deze tijd van het jaar!
- Babe, Pig in the City (NET5, 21.00) - wat NET5 bezielt om dergelijke kinderfilms op zo'n bezopen tijdstip uit te zenden zal ik wel nooit doorgronden, maar gelukkig heb ik een video... En anders gaan we maandag in de herkansing (BBC1, 17.00).
- The Witches (Yorin, 21.00) - helaas heb ik geen 2e video, want ook Yorin heeft besloten een schitterende kinderfilm (voor pakweg 8 jaar en ouder) op een tijdstip uit te zenden waarop een deel van de doelgroep al plat ligt... Jammer, want deze Roald-Dahl-verfilming is geweldig!

Zondag 28 december
- Flatliners (SBS6, 0.05) - niet direct een film speciaal voor de feestdagen, maar destijds vond ik hem intrigerend genoeg om hem hier te vermelden. Studenten lokken bijna-dood-ervaringen uit om te ontdekken of het hiernamaals bestaat ("flatliner" betekent de rechte lijn die op de hartmonitor verschijnt als iemand dood is en dus geen hartslag meer heeft).
- Ciske de Rat (Duitsland 2, 3.00) - voor nagesynchroniseerde films blijf ik niet op, maar wie wil weten hoe "krèg toch allemaol de kolére" in het Duits wordt vertaald, moet opblijven... en de vertaling die Duitsland 2 gebruikt, later in de reacties zetten!
- Down and out in Beverly Hills (Duitsland 2, 14.55) - alweer nagesynchroniseerd, maar wie daar tegen kan krijgt een leuke film met Nick Nolte als asociale zwerver die gered wordt door een schathemelrijke familie... Klinkt melig, maar is echt leuk!
- The Rugrats movie (Yorin, 16.25) - nasynchroniseren kills, maar voor kinderfilms vind ik het wel handig. Hopelijk is "Ratjetoe" vanmiddag dan ook nagesynchroniseerd. Mijn oudste bloedje leest nog net niet snel genoeg om de ondertitels te kunnen lezen... Ik hou niet zo van Ratjetoe, maar de kinderen vinden het prachtig! De filmkeuring zegt "meekijken onder 6 jaar gewenst wegens enge scenes" en vooruit, dat doen we dan maar voor ons jongste bloedje 

Maandag 29 december
- Sissi (Nederland 2, 12.23) - ja, het is een draak, en het werkelijke leven van Sissi verliep heel wat minder leuk dan dat van de Romy-Sissi, maar gun mij mijn zwakheden 
- Herbie rides again (SBS6, 12.25) - tegelijkertijd begint op SBS6 Herbie, over dat bloedeigenwijze VW-Kevertje... Ik denk dat Herbie het toch wint van Sissi!
- Babe, Pig in the City (BBC1, 17.00) - herkansing voor wie het zaterdag te laat vond voor de kids en geen video had... Zet wel teletekst 888 aan, dat is wat makkelijker als je het simultaan wil vertalen!
- A Goofy Movie (Yorin, 17.25) - uit 1995. Wat moet ik nog meer vertellen over de sulligste droogstoppel van de Disneystal?
- A Passage To India (BBC2, 18.50) - mooie film (op een ongelukkig tijdstip: afwassen, kindertjes naar bed en zo) over de misstanden in het India uit de tijd dat het nog een Britse kolonie was...
- The Incredible Journey (NET5, 19.10) - bekende film (volgens mij een remake vane en eerdere versie) over huisdieren die hun baasjes kwijt zijn. Welk kind vindt dit niet leuk?
- 102 Dalmatians (SBS6, 21.00) - en alwéér een perfecte kinderfilm op een belachelijk tijdstip... Dit is de 2e stippelhondjesfilm met Glenn Close. Video instellen!!!

Dinsdag, 30 december
- Sissi, die junge Kaiserin (Nederland 2, 13.05) - gun me dit lolletje toch... We hebben toch allemaal onze zwakheden? 
- Back to the future (BBC1, 16.45) - ik heb hem nu wel genoeg gezien, maar de nieuwe generatie die hem nog niet kent moet deze film zien!!!
- All Dogs go to Heaven (Yorin, 17.20) - animatiefilm (is deze van Disney?).
- Private Benjamin (NET5, 20.30) - verwende jongedame (Goldie Hawn) wordt weduwe en wil een ander leven. Dus gaat ze het leger in... Goldie is schitterend!!!


Woensdag 31 december
- The Crying Game (Duitsland 2, 0.00) - er staat een S in de vermelding van mijn TV-gids, dus misschien is dit niet nagesynchroniseerd maar ondertiteld... Maar zelfs als deze informatie fout is, zou ik iedereen die het Duits beheerst aanraden te kijken. Het is één van mijn grootste favorieten en tot mijn vreugde heeft niemand tot nu toe het extreem verrassende plot in het openbaar verraden (in recenties en zo), sinds de film in 1992 uitkwam! Degene die dat flikt, verdient eeuwige publicatieban!
Basis: IRA-strijders kidnappen zwarte Britse soldaat. Eén van hen krijgt later last van zijn geweten en wil de vriendin van die soldaat bezoeken, maar zijn oude IRA-vrienden zitten hem achterna vanwege zijn verraad... Meer zeg ik niet. Wil je de film nog eens zien nadat je bent bijgekomen? Duitsland 2 herhaalt hem in de nacht van woensdag op donderdag (2.35 uur... sterkte...!) KIJKEN!!! VERPLICHTE KOST!!!
- Smokey and the Bandit (BBBC, 2.05) - zo platvloers als maar enigszins mogelijk is, en ondanks dat, of misschien juist daarom, hilarisch!
- James and the Giant Peach (BBC1, 11.50) - deze ken ik nog niet, maar het komt van een boek van Roald Dahl, dus is het goed.
- The Wizard of Oz (SBS6, 12.25) - was op 2e Kerstdag ook al op de BBC, maar voor wie toen aan de kerstdis zat, volgt hier de herkansing. Eén van die filmklassiekers die iedereen moet kennen. Kwestie van "algemene ontwikkeling"! En voor wie daar maling aan heeft: scenes en tekst uit deze film komen vaak terug in heel veel boeken en moderne films...
- Anna and the King (BBC1, 18.15) - Ik ken de versie met Yul Brynner, maar dit is een moderne versie (1999) met Jodie Foster. Ik ben benieuwd...!
- Eddy Murphy Raw (Veronica, 20.30) - mocht je je kinderen enige waarden en normen willen bijbrengen en voorál geen "lelijke woorden", neem deze film dan op en speel hem af als je bloedjes op bed liggen. Acteur Eddy Murphy had net een gebroken relatie achter de rug (met Whitney Houston?) en dat is te merken... 
Verder veegt hij o.a. de vloer aan met moeders die dure hamburgers van McDonalds boycotten en hun kind liever een eigengemaakte hamburger voorzetten (au...!).

Donderdag 1 januari

Nieuwjaarsdag vind ik altijd een afknapper. Einde feestdagen, je voelt je brak (is het niet van de kater, dan is het van de vuurwerkdampen of van het late slapen-gaan), de familie wacht op een bezoekje (ik kom alléén 's middags... éérst uitslapen!) en nu het gewone leven weer begint staat die kerstboom opeens érg in de weg... Cold Turkey, vind ik deze dag... Brengt de TV troost?
- The Crying Game (Duitsland 2, 2.35) - herhaling van gisternacht (en hopelijk inderdaad mét ondertiteling). Ik weet geen betere manier om het nieuwe jaar te beginnen!
- Everything you always wanted to know about Sex but were afraid to ask (Duitsland 1, 3.45) - onmogelijk tijdstip, en de nasynchronisatie is ook geen prettig vooruitzicht, maar voor wie oudjaarsnacht niet lang genoeg kan duren toch leuk. Vooral de historische scene met de spermacellen is waanzinnig!
- The Land before Time, The Mysterious Island (RTL5, 12.00) - als je nog te brak bent om je kinderen (gruwelijk vroeg wakker, waarschijnlijk straalklierig vanwege het slaapgebrek) is dit een prima film om hen zoet te houden! HEt is deel 4 van "Platvoet en zijn Vriendjes".
- An American Tail, Fievel Goes West (RTL5, 13.20) - RTL5 begrijpt ons ouders! Kinderen moet je op nieuwjaarsdag liever niet zien of horen... Op 22 december was deel 1 van muisje Fievel Mousekewitz te zien, dit is deel 2. En hopelijk is dit wél nagesynchroniseerd, anders mag ik weer simultaan vertalen en of dát me lukt op nieuwjaarsdag...?
- The Sound Of Music (BBC1, 14.55) - was woensdag 24 december al op NET5, maar ik vind het geen straf om nóg eens te zien!
- The Lord of the Rings (Yorin, 16.30) - Néé, dit is zonder Orlando Bloom en zo! Volgens mij is dit een tekenfilm (van Bakshi) uit 1978 en gaat het vooral over het Tolkien-boek The Hobbit. Bakshi werd zo ongeveer afgebrand toen deze film uitkwam, maar het lijkt mij wel leuk voor kinderen die niet bang zijn voor draken.
- Pauline & Paulette (Nederland 1, 18.40) - op 13 december overleed Ann Petersen, die in Nederland vooral bekend was vanwege haar rol in Samson en Gert. In de reacties op mijn weblog n.a.v. haar overlijden, en in de Belgische pers, werd haar rol in deze film ook uitgebreid geroemd. Reden om te kijken en deze Belgische actrice, die veel meer deed dan "Mevrouw Praline", posthuum ook in Nederland de waardering te geven die ze verdiende!
- De ontdekking van de Hemel (Nederland 2, 22.05) - ik kende het boek al, en vond het slot nogal gemakkelijk gedaan... Maar als je daar rekening mee houdt, blijft er een fantastische film over! Tip: als je het boek nog niet kent, lees dat dan pas ná de film!

Vrijdag 2 januari

- The Breakfast CLub (BBC1, 1.05) - destijds (1985) erg trendy film met Emilio Estevez, en Molly Ringwald, van wie sindsdien weinig meer is vernomen... Een groep scholieren met totaal verschillende achtergronden moeten voor straf de nacht op school doorbrengen.
- The Witches of Eastwick (NET5, 20.30) - niet voor het eerst op TV, maar dat vind ik niet erg. Topscene: Jack Nicholson ondervindt de effecten van het voodoo-achtige poppetje dat Cher, Susan Sarandon en Michelle Pfeiffer hebben gemaakt...!

Veel kijkplezier!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten