zondag 27 april 2014

Dag 14

#100happydays - Ongeveer een jaar of 8 geleden, kocht ik bij AH een kwijnend citrusboompje met forse korting. Het is een soort hobby van me om kwijnende plantjes te reanimeren en dat gaat vaak goed. Met veel geduld en liefde heb ik ook in dit struikje weer leven in gekregen en ik werd beloond met heerlijk geurende, witte bloempjes en kleine oranje-appeltjes.
Mijn toenmalige Marokkaanse thuishulp zei me dat ik hem eens goed moest verpotten en wat snoeien (haar schoonvader had een enorme plantage met o.a. citrusfruit in Marokko), maar door ziekte en later mijn verhuizing kwam het er niet van.
Na de verhuizing heb ik alsnog gedaan wat ik al eerder had moeten doen: wat bijsnoeien (volgens mijn hulp kon ik behoorlijk diep snoeien, maar dat durfde ik niet) en een mooie nieuwe bak aarde. En mijn boompje werd nóg mooier en hing zwaar van de mini-sinaasappeltjes!
Maar deze winter ging het mis. Mijn vensterbank plakte opeens aan alle kanten, de plant begon erg te kwijnen en ik ontdekte wat het was: dopluis.
Niet te bestrijden…
Ik kon twee dingen doen: weggooien of rigoreus insnoeien, zoals mijn hulp van destijds ooit had gezegd. Ik koos voor het laatste en zette de pot met de restjes plant in de kas, op hoop van zegen.
En het gaat goed tot nu toe…!!!


Geen opmerkingen:

Een reactie posten