zaterdag 20 maart 2004

Dilemma...

Enkele jaren geleden hoorde ik een Frans liedje (regelmatig op de Nederlandse Radio 1, waar ik wel vaker opmerkelijke Franstalige muziek aantref) dat me enorm aansprak. Het was "Le vent me portera" van de Franse groep Noir Désir.
Zanger van de groep is (was?) Bertrand Cantat. En deze mijnheer heeft vorig jaar juli zijn vriendin vermoord en is nu tot 9 jaar gevangenisstraf veroordeeld... Die moet hij uitzitten in Litouwen, omdat het daar is gebeurd...

Weet je wat ik nu zo moeilijk vind? Ik vind dat liedje nog steeds prachtig... Maar mag je de muziek van iemand die zijn vriendin heeft vermoord, wel goed vinden?
Hij heeft bekend zijn vriendin 4 dreunen te hebben verkocht. Volgens de aanklacht waren het er 19... Ik vind 1 klap al teveel... Ook al zuigt je partner nog zo het bloed onder je nagels vandaan...

Ik heb zelf (godzijdank) niet te maken gehad met fysieke mishandeling binnen een relatie en ken ook in mijn directe omgeving weinig mensen die dat hebben meegemaakt. In mijn wat ruimere omgeving ken ik wel mensen (meest vrouwen, maar ook enkele mannen) die het slachtoffer zijn geworden van terugkerende mishandeling. Soms maar 1 dreun per keer, maar ook die komt aan. En de blauwe plekken verdwijnen, maar de psychische blauwe plekken niet.

Wat heeft die Bertrand in het verleden al gedaan als hij zijn vriendin even minder aardig vond, voor hij de fatale dreun gaf? Was deze woede-aanval uniek? Is hij zo'n vent die zijn vriendin met geweld onder de duim probeerde te houden?

Ik heb heel veel vragen die waarschijnlijk nooit beantwoord zullen worden... maar dat mooie liedje heeft plotseling een nare bijsmaak gekregen...


Geen opmerkingen:

Een reactie posten