maandag 1 maart 2004

Themalog - geld en geluk

GELD EN GELUK...


"Geld maakt niet gelukkig, maar gelukkig maken ze geld" zei mijn oma wel eens (of was het iemand anders?)
"Money makes the world go round." zegt een oud liedje.

Tja, geld... De ene heeft er teveel van, de ander te weinig. Maar zijn geld en geluk werkelijk met elkaar verbonden?
Ik denk het wel, maar niet altijd op de manier waarop men denkt.

Als je werkelijk geen nagel hebt om je gat te krabben, niet meer weet hoe je je rekeningen moet betalen, dan geeft dat zo'n stress dat er weinig plaats is voor geluk.
Ik ken bijstandmoeders die er wél in slagen om de maand uit te zingen! Maar dit gaat vaak ten koste van allerlei zaken. Hopen dat je kind geen partijtje heeft want waar moet je in godsnaam een kadootje van kopen? En dat de schoenen het uitzingen tot begin april, als de kinderbijslag weer komt.
Maar veel mensen binden een verkeerd soort geluk aan geld. "Koop dít, het verbetert je leven!", dat is de boodschap van veel reclames. En je wil niet weten hoeveel mensen vervolgens naar de winkel rennen. En uiteindelijk blijft er amper geld over voor de gewone dingen...
Ik heb jaren geleden een alleenstaande vrouw in de bijstand gekend die niet eens goed kon eten, zo weinig geld had ze. Ik stopte haar geregeld wat toe uit mijn diepvries. tot ik in haar slaapkamer allerlei TellSell-afslankapparaten zag staan (waarde: honderden euro's), soms nog in de verpakking, en op haar tafel een Wehkamp-bestelbon zag liggen met een kleine duizend gulden (!!!) aan niet-noodzakelijke zooi. En kopen bij Zeeman of Dirkson? Daar wou ze nog niet dood gevonden worden. Tja, het is een keuze, maar kláág dan niet!

Maar je hoeft niet in de bijstand te zitten om aan het eind van je geld nog een stuk maand over te hebben. Ook hogere, boven-modale inkomens kampen regelmatig met giro-rood...

Iedereen mag zijn of haar geld uitgeven zoals hij/zij zelf wil, daar heb ik niks over te zeggen. Maar hoewel de ergste hype door de huidige economische dip verdwenen is, denk ik af en toe nog steeds dat veel mensen vooral voor hun omgeving flink met de creditcard wapperen. De reclames doen daar nog steeds aan mee: hee, waar doe je het van, nou, gewoon een lening afgesloten (reken eens na hoeveel je daarna alleen al aan rente betaalt.)

Ik ben sinds een jaar of 5 "consuminderaar". Dat betekent dat geld minder vanzelfsprekend de deur uitvliegt dan voorheen. "Voorheen" waren we tweeverdiener zonder kinderen, maar nu ik niet meer werk (op een incidentele freelance job na) en er wel kinderen zijn, komen we de maand veel beter door. En blijft er geld over voor een extraatje, maar voor we dat extraatje gaan aanschaffen wordt er flink nagedacht. Hebben we dit echt nodig? Of belandt het na een week achterin de kast? En als we het besluiten aan te schaffen, wordt er flink gewebsurft om te zien waar het het voordeligst is. En of tweedehands misschien geen betere optie is.
Geen zin in koken? Trek de vriezer eens open. Vroeger werd de chinees gebeld of de snackbar bezocht, maar in de tijd dat het (dure) eten op tafel stond, had je net zo goed een krop sla kunnen aanmaken, een gehaktbal uit de vriezer kunnen opwarmen etc. Zelfde (of zelfs minder) moeite, en veel goedkoper.
Vijf jaar geleden lag het huis vol boeken en tijdschriften die ik niet eens las, kleding die ik niet droeg omdat het toch niet goed bleek te staan, schoenen die zo snoezig waren maar enorme blaren gaven, prulletjes van Blokker die steeds meer afstofwerk gaven etc etc etc. Gewoon, omdat ik wat zag in de winkel en het nu-meteen wilde hebben. Zonde van het geld.

Kijk op Koninginnedag eens op de Vrijmarkt, hoeveel Furby's liggen daar niet? Handige gimmicks die zo slim leken? Prulletjes van de Blokker? Die gymnastiekdingen van TellSell? Hebben allemaal klauwenvol geld gekost. Terwijl bewegen gratis is! Niks geen dure gymzooi, maar gewoon een stuk lopen of fietsen!

Ja, het vereist discipline. Om niet toe te geven aan impuls-inkopen. Om niet meteen naar de winkel te rennen. De reclame spiegelt het zo mooi voor, en misschien denk je dat dat ene artikel echt je leven verandert. Forget it!

Je krijgt er veel voor terug als je besluit te consuminderen! Bewuster leven, bijvoorbeeld. Meer genieten van dingen die geen geld kosten.
En áls we dan eens "uit de band springen", kunnen we daar veel beter van genieten dan wanneer we zomaar lukraak meteen de knip openen om iets te kopen.

Consuminderen heb je in gradaties. Er zijn mensen die heel ver gaan, anderen houden het wat simpelder. Maar uit eigen ervaring kan ik zeggen dat het de moeite waard is!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten